19 Temmuz 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1020 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri akıl ve delilik yerine gitmesini anlatıyor)
                              
1020. Böylesine bir mumun ışığında görmüyor musun ki aşk padişahından her an bir delilik pervanesi (Işığa uçma), bir delilik fermanı geliyor.

Akıldan delilik masalını duyalı iki dünyanın düşüncesine kulak tıkadılar; canın da kulağında pamuk var, gönlün de.

Delilik sevgilisi canı ateşe yakalı can, onun yolunda demir çarıklar parladı.
Akıl koştu, ateş gibi bir anahtarla geldi oraya;
Fakat delilik kilidi, zaten onu kilitlemiş gitmişti.

Akıl, Tebrizli Şems yüzünden şaşkınlığa düşünce dostlar da, biz de deliliğin delisi-divanesi olduk.

Aşkının sırlarını iyiden iyiye bilseydim o yağmada ben de Yağma Türk’üne uyardım, ben de onunla arkadaş olurdum.

Onun kanlı gözleri gibi fitne arasaydım kavga-gürültü koparanların arasına girerdim, onlara katılırdım.

Her çer-çöp makulesi (Değersiz söz söyleyenler) adam, şu dünyada incitmeseydi, yaralamasaydı beni sevda gibi gönüllerden yürürdüm, başlarda yelerdim (Koşardım).

Ay yüzlüm, her gün başka bir burçtan baş göstermeseydi ben de yer-yer gezmez, dolaşmazdım, bir yerde karar eder-kalırdım.

Dayanamadım onun aşkına, çünkü mermer, granit bir kaya olsam gene beni eritirdi, su ederdi o (Şems Hazretleri)
                             ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Tanrı aşkının bir delilik olduğunu, bu deliliğin akıldan da üstün ve iyi sonuçlar veren bir aldanış, bir davranış biçimi olduğunu, diğer bütün hastalıklardan, uğursuzluklardan insanı kurtardığını, insana yeni bir kimlik ve kişilik verdiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin gönlüne bakınca gönlünde Allah’ı gördüğünü bu yüzden kendisine âşık olduğunu, bu sanatı öğrenmek için uğraştığını öğrendik.
                            * 
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine tanıttığı, öğrettiği, yaşattığı aşkı Mevlana Hazretlerinin bizim de yararlanmamız için hiçbir karşılık beklemeksizin bize öğretmeye kendini adadığını öğrendik, anladık.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar