10 Temmuz 2017 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 840 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
840. Gönül, hadi git, ben nerdeyim, sen nerde?
Ben gönülüm, sense bir kalıptan ibaretsin, yürü-yürü, kalıplık ededur demeye koyulur.

Derilerin renkleri vardır, içlerinse zevkleri;
Deriler, içlerde uzlaşır da beraber yola düşebilir mi hiç?

Bir düzüye (Sıradan), aynı olarak sürüp gitmeyen gün.
Geceniz gündüz oldu.
Artık bu gündüze dönen gecelere bir gece yok.

Yorma beni çelebi (Görgülü, terbiyeli nazik kişi), gel bana, gir içeriye.
Biran teslim ol, çünkü meşrebin (Yaradılışın, davranış biçimin) pek tatlı senin.

Ben sustum, afsununu (Sihirli sözleri) dilsiz öğret bana a benim doğuyu da tirtir titreten (Çok korkutan)  güzelim, batıya da.

A Tebrizli Şems, gün gibi doğ doğudan, doğ da kâfirlik (Acımasızlık) de, benlik (Öz varlığın)-ululuk  (Büyüklüğün) da belinden zünnarı (Hizmet kemerini) çözsün.

Her gönlün, sevgilinin gül bahçesine bir yolu olsaydı, o bahçede bir yeri bulunsaydı her gam dikenimin (Üzüntü ve acı veren) gönlünde cana canlar katan bir gül bahçesi olurdu.

Coşup;
Köpüren kıskançlığı el uzatmasaydı ateş renkli canı bizimle uzlaşır, uyuşurdu elbet.

Yakıp yandıran şimşek, Ay’a perdeci olmasaydı şu toprak yeryüzü de gökyüzü gibi şaşkınlık içinde kalırdı.

Sevgilinin yolunda ayak, yakut kanat, işe yarasaydı her zerre, onun yoluna düşer, ayak olur, kanat kesilirdi.
                             ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Gönlün bir kalıba girmeyi istemediğini, kalıba girmiş bir gönlü istemediğini öğrendik.
2.    Dışta gördüklerimiz renkler olduğunu, dışı önemseyenler diğer renklerle düşünce ve çıkar ayrılığını karşılıklı ödünlerle kaldırarak uyuştuklarını, karşılıklı anlaştıklarını, içte olan ise zevk olduğunu öğrendik.
3.    Sıradan biri olmaktan çıkmak isteyen kişiyi Mevlana Hazretlerinin çağırdığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin çok etkili sözlerinin olduğunu öğrendik.
                           * 
İşte böyle yaren;
Sevgilinin yolunda ne ayağın, ne bacağın, ne kanatın, ne paranın, ne malın, ne mevkiinin önemi olmadığını, gönülle can vermekten başka yol olmadığını öğrendik, anladık.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar