Bir insanın nefsinde (Ruhunda, canında) öyle bir şey vardır ki, hayvanlarda ve yırtıcılarda yoktur, dedikleri;
İnsanın onlardan
daha kötü olduğundan değildir.
***
FİHİ MAFİH MEVLANA
HAZRETLERİ
Maarif basımevi 1954
Çeviren Meliha Ülker TARIKAHYA
Belki şu yüzdendir:
İnsanda bulunan o kötü huy, nefis ve uğursuzluklar, onda olan gizli bir cevher yüzünden
bulunmaktadır.
Fakat bu huylar,
uğursuzluklar ve kötülükler o cevherin perdesi olmuştur.
(Cevher:
Kendi kendine var olan
şeydir.
Kendi kendine var olmayıp
vücut bulamayıp başka bir cevhere muhtaç olan, başka bir cevherle meydana gelen
hal ve keyfiyete araz denir.
Mesela cisim cevherdir,
cismin şekli, rengi ve saire ise arazdır.
Buna göre cevher, bir şeyin ancak arazla
belli olan, değişmez ve gerçek aslı, esası, iç yüzü, doğası, kendiliğidir.)
Cevher ne kadar daha iyi,
daha güzel, daha büyük ve şerefli olursa, onun perdesi de öyle olur.
Şu halde uğursuzluk, kötülük
ve kötü huylar, o cevherin perdesinin vasıtası idi ve bu
perdenin kalkması mümkün değildir.
Ancak pek çok mücahede (Uğraşı, savaş) ile kabul edilen olur.
Mücahitler (Uğraşan, savaşan) de türlü-türlü olurlar.
Mücahedelerin (Gayret en büyüğü, yüzlerini Tanrı’ya yöneltilmiş olan, bu âlemden yüz
çevirmiş bulunan yaranla kaynaşmaktadır.
Hiçbir mücahede, iyi ve doğru
bir dostla beraber oturmaktan daha güç değildir.
Çünkü onları görmek, o nefsin
erimesi ve yok olmasıdır.
İşte bundan dolayı, eğer
yılan kırk yıl insan görmezse ejderha olur, derler.
Yani bu, erimesini,
kötülüğünü ve uğursuzluğunu giderecek kimseler görmediğindendir.
Her nereye büyük bir kilit
asarlarsa bu, orada nefis ve kıymetli bir şey bulunduğuna delâlet eder.
Ve işte nerede perde büyük
olursa oradaki cevher daha iyidir.
Mesela yılan definenin
üzerinde bulunur.
Fakat sen çirkinliğe bakma.
Definedeki nefis şeylere bak.Maarif basımevi 1954
Çeviren Meliha Ülker TARIKAHYA
***
Neler öğrendik:
1.
Bizde var olan uğursuzluk,
kötülük ve kötü huyların perde arkasında hazır ve etken olduğunu öğrendik.
2.
Dünya hayatını sevenlerin
ve bağlı olan kimselerin uğursuzluk, kötülük ve kötü huylarının meydana
getirdiği etkinliklerle karşılaşacağımızı öğrendik.
3.
Uğursuzluktan,
kötülük yapmaktan ve kötü huylardan kurtulanların dünya hayatını sevmekten
kendini kurtararak Tanrı’yı arama ve ulaşma yolunu seçtiklerini öğrendik.
4.
Bizde olan
güzellik, hoşluk, yavaşlık, yumuşaklık cevherini ortaya çıkararak
çirkinliklerden uzaklaşmamızın daha doğru olduğunu öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Tanrı erlerinin içlerinde
sakladıkları defineye halkın hücum edilip yağma edilmesini önlemek için
kendilerine kalın perde çektiklerini, delilikle, divanelikle, fakirlikle
oluşturdukları perde sayesinde yabancılardan hazinelerini sakladıklarını
öğrendik.
*
RAVLİ