28 Mart 2014 Cuma

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 448

Ten çu usturlab baş ed zihtisâb
Ayeti ez rûh-ı hem çun âftâb
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 1901 inci beyit açıklaması)

“ Ten, hesaplamakta usturlaba benzer.
Güneş gibi olan ruhun bir delilidir.”

Can sudur.
Ten değirmen gibidir.

Değirmenin dönmesi ve mamur (Bayındır) bir halde kalması sudandır.
Su olmazsa değirmen harap ve muattal (İşlemez, kullanılmaz duruma gelmek) kalır.

Mademki tenin mamur olması candandır, o halde tenin hoş yaşaması için canı hırpalama.

Can, cananla birleşmek ister.
Ten yiyip içip mal ve mansıp (Makam) kazanıp hoş yaşamak ister.

Bu mal ve mansıp (Makam), canının düşmanıdır.

Ağah ( Haberdar, uyanık, kalbi uyanık, malumatlı, basiretli, bilen) ol!
Allah’ın has sevgili bir kulunun gölgesine gir.
                                            *
Neler öğrendik:
1.    Vücudumuz diriliğinin candan olduğunu, can gidince vücudun leş haline geleceğini öğrendik.
2.    Tenimiz ruh ile hesap edilip oranlandığında ruhun güneş gibi olduğunu öğrendik.
3.    Gök ve güneşi bilmek, anlamak için ölçü aleti gerektiğini öğrendik.
4.    Arif olan kişinin alete, delile, şahide ihtiyaç duymadan doğru ölçüm yapıp isabetli tanımlar yapabildiğini öğrendik.
5.    Çok şeyi görebilir olmak için Ariflerin sahip olduğu kalp gözünü istememiz ve bu yolda çalışmamız gerektiğini öğrendik.
6.    Güneş ve gezegenlerin semada olduğunu, 70.000*70.000*70.000= kadar yıldız olduğunu öğrendik.
7.    Sözleri anlayacak kulak, göz ve akıl olması gerektiğini öğrendik.
8.    Akıllıları hayrete düşüren böyle büyüklüklerin insan için deli olmaktan başka çare bulunmadığını öğrendik.
9.    Bu deliliğe düşen kişinin kurtuluşunun Allah aşkı olduğunu, Allah aşkı ile olan deliliğin güzel bir delilik olduğunu öğrendik.
10.                      Allah aşkıyla deli olanın aklına dünyalık arzular gelmeyeceğini, Allah kendine âşık olan kişiyi süsleyince o kişinin Allah’tan başka bir güzelliğe aldırmayacağını öğrendik.
11.                      Allahın verdiği sarhoşluğa, söylediği sözlerin her insana layık olmadığını öğrendik.
12.                      Yoklukta varlığı görebilen akıla sahip olan Hak sarhoşluğuna kavuşacaklarını öğrendik.
                                     *  
İşte böyle yaren,
Deliliğin bir olmadığını, delilikler içinde başka delilikler olduğunu, birbirine yol açan, etkileyen, insanı tanımlanması güç delilikler olduğunu öğrendik, anladık.

Tüm bu deliliklerden kurtulmak için bir deliliği, Allah’a aşk deliliğine isteyerek tutulmanın doğru ve tercih edilmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
                                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar