Fi’il-ü kavil izhar-ı sırrıst-ü zamîr
Her dü peyda mikuned sırr-ı setir
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 258 inci beyit açıklaması)
“
İş ve söz, gizli sırrı, içtekini meydana vurmaktır.
Her
ikisi de gizli sırrı meydana çıkarır.”
İçinde
gizlediği fikri (Düşünce) ve sırrı, yüzünden ve
iyi işlerinden belli olan kişiyi dost edin.
Kötü
insanın hilesinden (Aldatıcı işlerinden) ve
riyakarlığından (İki yüzlülüğünden) içinde
gizlediği düzenbazlık (Hile yapan, aldatıcı) sırrı anlaşılır.
Öyle
kişinin içi akrep iğnesi ve yılan zehirlidir, dışı ise riyakarca (İki yüzlülükle)
namus ve vakar (Ağırbaşlılık) taslağıdır
(Usta olmadığı halde usta gibi göstermeye çalışmasıdır).
Hakkın
ziyasından (Işığından) nurlanmayan o nasipsiz (Payı olmayan) karanlık içinde sevinçtedir.
Canları
yaratan Tanrı, tutilere (Papağanlara) şeker,
kargalara leş nasip etmiştir.
***
GÜLŞEN-İ
TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik.
1. Bir insanın iç yüzünün sözlerinden ve davranışlarından
öğrenebileceğimizi öğrendik.
2. Hilekarların duymak istediklerimizi bize
söylediklerini, hak etmediğimiz övgüler söylediğini öğrendik.
3. Benliği içinde yaptığı kandırmalardan sevinç
duyanların ikiyüzlü kişiler olduğunu öğrendik.
4. Sözlerimizin yaptıklarımıza, yaptıklarımızın da
sözlerimize şahit ve delil oluşturduğu öğrendik.
5. Doğru kişilikli doğru olanın doğruları gördüğünü,
yanlış kişilikli olanların da yanlışları görüp söz ettiğini öğrendik.
6. İman sahibi bir kişilerin cennet gıdalarıyla
gıdalaşacağından doygunluğa olacaklarını öğrendik.
7. Kim neyi seviyor ve önem veriyorsa içindeki sırrı
açığa çıkarmış olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Söze
ve görünüşe hemen inanmamak gerektiğini, sözü ile yaptıklarının birbirini
onaylaması gerektiğini, o kişi hakkında onun istediği düşünceyi hemen kabul
etmemek gerektiğini öğrendik, anladık.
Şahin
kuşu kendi avlar ve kendi avladığını temiz ve taze yer.
Gökyüzünde
süzülen, hayranlıkla seyrettiğimiz akbabanın yere indiğinde leş yediğini
hatırlamalıyız.
Allah’tan
ışık almamış kişilerin; sözleri ne kadar parlak, giysileri ne kadar süslü
olursa olsun, görünüş ile ne kadar din adamına benzemiş olsalar da bunlar Tanrı
defterinde ikiyüzlüler arasında yer alırlar.
*
RAVLİ