Fark angeh baş ed ez Hakk-u mecâz
Ki kuned kuhl-i inayet çeşim bâz
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 4.inci cilt 3464 inci beyit açıklaması)
“
Hakkın inayet sürmesi (İyilik adına görmeni sağlayacak
ışık, verilen nur), gözünü aydınlattığı ve açtığı zaman Hakikat ile mecazı
(Gerçek anlamından ayrılmış olanı) ayırt eder,
anlarsın.”
Söylediğim
sözü, iyi anla.
Bil
ki bu söz Tanrı’dan gelmiştir (Tanrı kaynaklı).
Sen
kendine bilgin diyorsun ama neden sözümün sırrını anlamıyorsun?
Bendeki
sırları anlamış olsan, Mevlevi olur, benim dostum olursun.
Bu
nazm-a (Mesneviye), bu tertibe hoşça bak.
Bu
kitap Tanrı sırlarının usturlabıdır (Gök cisimlerinin
yükseltisini gösteren araçtır).
Sözlerim
hakikatin hakikatidir. (Kendi aklımdan uydurma değil.)
Muhakkak
ki hepsi de Hakkın ihsanıdır (Bağışlarıdır),
hezil (Zayıf, bitkin) değildir.
***
GÜLŞEN-İ
TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik.
1. Hak sözlerine güvenip inanmazsak doğru görüşe sahip
olamayacağımızı öğrendik.
2. Hak sözlerine güvenmeyenlerin aklı az olduğundan
onlara bu sözleri söylemenin yanlış olduğunu, onların yanında susmak
gerektiğini öğrendik.
3. Haktan her an suçumuzu bağışladığını, affedildiğini;
bunu ancak uyanık olanların bilmesinin imkânsız olduğunu öğrendik.
4. Uykuda olanların hayal âlemine dalarak gerçeklerden
uzaklaştıklarını öğrendik.
5. Hakkın inançlı kişiye bağışladığı aklın hatasız olduğunu,
sur üfürünceye kadar ömrünün olduğunu öğrendik.
6. Yıldızdan gelen
aklın anlayışta, kavrayışta, zeki ve kurnaz olurlar fakat hatalarla dolu
olduklarını, mezara kadar ömrü olduğunu öğrendik.
7. Akla takılıp kalmadan görünmeyeni gören bir göze sahip
olmak için Hakka yalvarışta ve bu yolda çalışma içinde olmamız gerektiğini
öğrendik.
*
İşte böyle
yaren,
Başkasına bir şey öğretmek yerine susup dinlemenin
tercih edilmesinin yerinde ve faydalı bir davranış olduğunu öğrendik, anladık.
Herkesin anlayışı aynı olmadığı için Peygamberler
geldiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ