Tıfl-ı reh ra fşkret-i merdân kucâst
Ko hayal-i o vü ko tahkık-i râst
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 1287 inci beyit açıklaması)
“
Hak yolunda emekleyen çocukta erlerin düşüncesi ne gezer.
Nerde
onun hayali, nerde o dostu (Allah’ı) ve o doğru hakikati bulma
fikri.”
Çocuklarda
büyüklerin fikri ne gezer.
Çocukların
fikri oyun ve hayal peşindedir.
Kim
Tanrı aşkıyla dertlenmemişse o, erkeklik yaşına gelmemiş çocuktur, er değildir.
Kendinde
(Allah) sevgisini görmeyen ihtiyar, beyaz
sakalıyla erkekleşmeyen bir çocuktur.
İçyüzden
haberi olmayan ihtiyar, mana ihtiyarı değil, kocalmış bir eşektir.
Evlat!
Zahir
ehli (Dış görünüşe baka, yüzeysel değerlendiren)
ahmak (Aklı az veya doğruyu göremeyecek kadar karışık)
kimselerdir, ince hakikatlerden gafildirler (Habersizdirler).
*
Neler
öğrendik:
1. Çocukların düşüncesinin süt, dadı, ceviz, kuru üzüm
veyahut ağlamak olduğunu öğrendik.
2. Kişinin delilleri önemseyip buna göre derinleşmesinin
taklitçilik olduğunu, böyle düşünüş yolunun gerçekleri yanılmadan görebilme
yeteneğinden, sezişten, uyanıklıktan, anlayıştan, kavrayıştan, önseziden,
sağgörüden uzaklaştırdığını öğrendik.
3. Bazı şeylerin Tanrı’nın sebepsiz var ettiğinden hep
delil aramanın problemleri artırdığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Doğru
ve hakikati bulmanın o kadar kolay olmadığını öğrendik, anladık.
Taklit
edenlerin, dışa bakanların, yüzeysel bakıştan inancını tamam edenlerin doğruyu
göremeyeceğini, sanısını, hayalini doğru kabul ederek hakikatlere
ulaşamayacaklarını öğrendik, anladık.
Mevlana
Hazretlerinin kavramsal öğretme sistemini bilmemiz gerektiğinden:
RAVLİ ŞEMS-İ TEBRİZİ VE TANRI BİLGİSİ NASIL İÇSELLEŞTİRİLİR yazarak Googleden veya bloktan okumalısın.
*
RAVLİ