Ez Huda gayr-ı ra histen
Zann-i efzunist-ü külli kâsten
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 773 inci beyit açıklaması)
“
Tanrı’dan, Tanrı’dan başkasını istemek, artış istemek sanılır ama çokluk
eksiliş dilemektir.”
Niyaz
(Yalvarış) ile onu, ondan iste.
Senin
canında zaten ondan başka isteyen hani?
Senin
içinde isteyen kendisidir.
Dervişe
bu nükteler (İnce anlamlı, düşündürücü ve şakalı sözden)
bellidir.
Bu
istek senin içinden doğuncaya kadar o yaratan Tanrı türlü-türlü sebepler
yaratır.
Sen
âşık olup onu isteyinceye kadar o sebebi yaratan, şaşılacak sebepler gösterir.
Sebepler
perdesini sen yırt (Allah’ın sebepsiz var ettiğini
bilmemiz gereklidir).
Asıl
o isteyeni kendinde idrak (Anlama yeteneği, anlayış,
akıl erdirme), etmeye bak.
***
GÜLŞEN-İ
TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik.
1. Hakk’ı kendine uzak ve garip gören, sonunda yine en
yakın olarak Hakk’ı gördüğünü öğrendik.
2. Hakk’a yakın olmak için hırs (Dünyalık
şeyleri aşırı istek) ve hasetten (Kıskançlık,
çekemezlik) bağımızı koparmamız gerektiğini öğrendik.
3. Hakk’ı bilmemenin ölüm olduğunu öğrendik.
4. Şeytanın isteğinin kıyamete kadar uzun yaşamak olduğunu, tövbe etmesinin daha doğru bir
davranış olduğunu öğrendik.
5. Ömrün ve ölümün Hakk ile olunca güzel olduğunu,
Hakk’tan ayrı olmanın ateş içinde yaşamak olduğunu öğrendik.
6. Uzun ömür istemenin Hakkla bereber olmayışın tesiriyle
olacağını öğrendik.
7. Görünüşte Allah’ı bizim istediğimiz ama aslında
Allah’ın bizi istediğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Gerçek
ömrün, Hakka yakın olmakla can bulan ömür olduğunu, diğer ömrün ise pislik
yemek için olduğunu öğrendik, anladık.
Uzun
ömür isteyişi pislik yemek için ömrünün uzun olmasını isteyenin yaradılışının
her an kötü olduğunu öğrendik, anladık.
Temiz
yiyenin, isteklerde bulunanın kişiliğinin değişip güzelliğe yöneldiğini öğrendik,
anladık.
*
RAVLİ