Hamr tenhâ nist sermesti-i hûş
Herçi şehvanist bended çeşm-ü gûş
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 4.inci cilt 3613 inci beyit açıklaması)
“
Aklı gideren, insanı sarhoş eden yalnız şarap değildir.
Şehvete
(Aşırı isteğe) ait ne varsa hepsi de gözü,
kulağı bağlar ve örter.”
Şehvet
şarabından sarhoş olduğun içindir ki, dostun visalinden (Kavuşmasından) perde arkasında kaldın.
Ten
tuzağında mahpus kalmış bir kuşsun, seviniyorsun.
Ten
şehvetinde ne mıhlanıp (Hareketsiz) kalıyorsun?
Hâlbuki
sen ten tuzağından kurtulduğun zamandır ki, sevinirsin.
Bu
fani (Kısa sürede yok olan) lezzetlerin bekası (Kalıcılığı) yoktur.
Bunlar
seni bakiy (Kalıcı) olan lezzetlerden
uzaklaştırmışlardır.
Tenin
lezzeti değişmekle faniliktedir (Yok olur),
canın lezzeti ebediyetle (Sonsuza kadar) bekadadır
(Ölmez).
***
GÜLŞEN-İ
TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik.
1. Bir şeyi şiddetli bir şekilde istersek tüm görüş ve
duyuşlarımız istediğimize yoğunlaşacağından şaşırırız ve genel algılarımızın
kör ve sağır duruma geleceğini öğrendik.
2. Kafayı bir şeye takana ne söylersek söyleyelim, ne
delil getirirsek getirelim kafaya taktığı düşünceyi kendi hayal ve tasarladığı
şekilde olmasını isteyeceğinden uyarıların tesir etmediğini öğrendik.
3. İnsanların şehvetle imtihan edildiğini öğrendik.
4. Eğri yolu terk edip doğru yola girmemiz gerektiğini
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Büyüklenmek,
inatçılık, doğru olanı söylememek insanı bir şekilde sarhoş ederek olmayanı
görür, değersizi çok değerli sanan hale getirdiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ