Sahib-i dil ayine-i şeş ru şeved
Hak ezo der şeş cihet nazır büved
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 874 inci beyit açıklaması)
“
Gönül sahibi âşık, altı yüzlü aynadır.
Tanrı,
altı cihetten de o aynadan bakmaktadır.”
Tanrı,
o altı yüzlü ayna olan âşıktan altı cihete (Sağ, sol,
ön, arka, yukarı, aşağı) bakmaktadır.
Bu
suretle gönüller bahçesi meyveler yetişmektedir.
Zaten
bütün âlem, Hakkın zuhur (Ortaya çıktığı, görünür
olduğu) yeridir.
Hakkın
zuhuruyla her şey görünmüştür.
Kainat,
Hakkın lütuf (İyilik, güzellik, hoşluk, ihsan)
ve kahrının zuhur (Zorlamasının, azap vermesinin
görüldüğü) yeridir, cihetlerde (Yönlerde)
ise cihetsiz (Yönsüz) görünmüştür.
Arif
kişinin gözü cihanda ne görürse o gördüğü şeyden nişansız (Belirli bir işareti olmayan) olan Hakkın cemalini (Yüzünü, hakikatini) açık görür.
Bütün
alem, dost cemalinin görünüş yeridir.
Dost
cemalinin güzelliği, güzellerin yüzünde görülür.
***
GÜLŞEN-İ
TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik.
1. Hakkın halkın içinden temiz bir gönül dilediğini
öğrendik.
2. “ Cenab-ı Hak, surete (Dış
görünüşe) bakmaz, matlub (İstenilen) temiz
bir gönüldür” diye Peygamberimizin buyurduğunu öğrendik.
3. Bakmaya lâyık olanın gönül sahiplerinin olduğunu,
altın gümüş sahibi olana olmadığını öğrendik.
4. Kendi gönlümüzü gönül sanıp beğenirsek, esas gönül
sahiplerini aramaktan uzak kalacağımızı öğrendik.
5. Hile ile dolmuş kalpleri aramanın yanlış olduğunu
öğrendik.
6. Gönül ustasının bakışının altta olanı da yüzeyde olanı
da gördüğünü ve Hakkın bunu araç ederek insanlara baktığını öğrendik.
7. Gönül erinin kabul ettiğini Hakkın kabul ettiğini, ret
ettiğinde Hakkın ret ettiğini öğrendik.
8. Gönüller sultanı, nurla dolu ve güzel insanların bu
alemde gizlendiklerini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Kendimizi
üstün, yeterli, becerikli, bilgin görür ve kabul edersek bizden daha üstün
nitelikli kişileri aramaktan vazgeçeriz ve böylece güzelliklerden kendimizi
mahrum bırakacağımızı öğrendik, anladık.
Allah
dostlarının Allah yanında çok değerli olduklarını, Allah’ı arayanların, dost
olmak isteyenlerin önce böyle nitelikli kişiye ulaşması gerektiğini öğrendik,
anladık.
Ben
Allah ile arama kimseyi sokmam diyorsan bu sözün manasını, sırrını bilirsen
doğrudur.
Hak
erenleri senin ile Allah’ın arasına girmez, sana Allah’a ulaşman için yön,
yöntem ve gerekli terbiyeyi öğretir. Ruhaniyetinden yardım eder.
*
RAVLİ.