Anki hestet
minmayed hest pôst
Vanki fâni minmayed
asıl ôst
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
4.inci cilt 3047 inci beyit açıklaması)
“ Sende var görünen, deriden
ve kalpten ibarettir.
Fâni görünen yok mu işte asıl
olan odur.”
Var olan ve bakiy (Yok olmayacak, ebedi) olan nişansızdır (Belirleyici bir işareti, alameti, nişanı olmayan), pek
gizlidir.
Yok-olan ve fani olan
zahirdir (Görülür), meydandadır.
Yok-olan Allah’ın sanatıyla
gökler oldu, su oldu, ateş oldu, hava ve toprak oldu.
Bu dört unsurun imtizacıyla (Karışmasıyla, uyum sağlamasıyla, uygunluk sağlanmasıyla, iyi
geçinmesiyle, uyuşmasıyla, kaynaşmasıyla) de nebatlar (Bitkiler) oldu, hayvanlar oldu, insanlar oldu.
Nişansız (Belirleyici bir işareti, alameti, nişanı olmayan) olan
Hakka, yokluk bir ayna oldu.
Aynada onun aksi göründü ve
zuhuru (Ortaya çıkarak, görünerek) sancak dikti.
Asıl (Kök, köken, kaynak) olan Hak, batında (Görünmeyen,
içte) gizli bir varlıktır.
Aksi (Yansıması) ise, zahirde (Dış görünüşte)
apaçık görünendir.
***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM
ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri
koll. Şrt.
***
Neler öğrendik.
1.
Allah’ın sahsı
görünmediğini ancak sanatının görünür olduğunu öğrendik.
2.
Resme bakarak
ressamın ne kadar usta olduğunu anlayabileceğimizi öğrendik.
3.
Kendini gizleyeni
göremeyeceğimizi ancak etkilerinden varlığını anlayabileceğimizi öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Allah’ı görmenin mümkün
olmadığını ancak onun sanatından güzelliğini, uyumunu, uyuşumu saylamasından
anlayabileceğimizi öğrendik, anladık.
Allah’ı görmek istememizin
mümkün olmadığını ancak Allah dilerse kendisini gösterdiğini öğrendik, anladık.
Görünmeyen fakat etkilerinden
ve eserlerinden var olduğunu anladığımız içimizdeki kalp ve gönlü tanımaya
başlamamız gerekli olduğunu öğrendik, anladık.
RAVLİ GÖNÜL
RAVLİ CAN
RAVLİ KALP yazarak BU BLOGDAN etraflıca incelememiz gereklidir,
önemlidir.
*
RAVLİ