5 Şubat 2014 Çarşamba

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 345

Can küşayed suy-i bâlâ bâlhâ
Der zede ten der zemin çenk âlhâ
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 4.inci cilt 1546 inci beyit açıklaması)

“ Can (Yaşamı sağlayan görünmeyen varlık), yükseklere doğru kanatlar açmada, ten tırnaklarıyla yere sarılmaktadır.”

Canın arzusu cananla (Gönülden sevgili ile) birleşmektir.
Ten ise toprak âleminden göçmek istemez.

Can, canandan ten hapsine geldi ki, bu âlemde seyran (Gezinti) etsin.
Can, doğanlar şahıdır.

Av avlanmak için geldi, bu viranede (Yıkılmış veya harap olmuş yerde) karar tutar mı?
Bu cihan ahır gibidir, ten de eşek.

O, bu ahırdan dışarı çıkmak istemez.
Yalnız ahırı gören eşektir.

Fakat her işinin sonunu gören parlak, iyi bir adamdır.

                                          ***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
                                           ***
Neler öğrendik:
1.    Allah’ı sevgilisi etmeyen can taşıyan kişinin, eşek hükmünde olduğunu öğrendik.
2.    Canımızın sevgilisi olmayınca aşağılık kişi olarak kalacağımızı öğrendik.
3.     Can, sevgilisini bulmayınca yedi kat göğe çıkma imkânına kavuşamayacağını öğrendik.
4.    Hayvan şeklinde yaratılan insanın Allah ilmi ile Allah’a dost edinme imkânı verildiğini öğrendik.
5.    Hayvani ruhun uykuya esir olduğunu, uyanıklıktan haberleri olmadıklarını öğrendik.
                                                                       *
İşte böyle yaren,
Tenine bağlanıp kalanın yücelere çıkamayacağını öğrendik, anladık.

Canımızın göklere uçmak istediğini, oysa tenimizin de toprağa sıkı tutunmak isteğinde ve kuvvetinde olduğunu öğrendik, anladık.

                                               *                                                    

RAVLİ

Popüler Yayınlar