Bed Güher ra ilm-ü
fen âmuhten
Dâden-i tıği
bedest-i râhzen
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
4.inci cilt 1436 inci beyit açıklaması)
“ Kötü yaradılışlı kimseye
ilim ve fen öğretmek, yol kesen eşkıyanın eline kılıç (Silah)
vermeye benzer.”
Ezelde çirkin ve şaki olan
asla muttaki (Allah’ın sevmediği fena şeylerden kendini
koruyan) olamaz.
Ona ilim ve hüner öğretsen,
o, aslı kötü olan kimse, şekavette (Her çeşit kötülük
içinde kalmak) daha ileri gider.
Nefis ile mücadelede ilim ve
hikmet (Hakikati bilip doğru davranmak) bir
silahken, o adam onu, zulüm (Haksızlık) ve fesat
aleti (Kötülük yapma sebebi) yapar.
Şaki (Eşkıya) adam, âlim (Bilen bilgili) ve
hâkim (Bilge) olsa daha ziyade kuvvetlenerek
fesatçı (Arabozan)ve zalim (Acımasız ve haksız davranan) olur.
Bu son zamanlara bak da gör!
Bu dehrin (Çok uzun zaman) hâkimlerinin (İdarecilerin,
yöneticilerin) çoğu ahmak (Sersem, şaşkın,
anlayışsız) kimselerdir.
***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM
ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri
koll. Şrt.
***
Neler öğrendik:
1.
Zararlıyı ezmek,
uğursuz bedeninden canı ayırmak gerektiğini öğrendik.
2.
Silahı olup da
aklı olmayanın elini bağlayıp zararsız hale getirmemiz gerektiğini öğrendik
3.
Adalet ve sulh
için delinin elinden silahı almamız gerektiğini öğrendik.
4.
Aşağılık
kimselere ilim ve hüner öğretmenin kötü bir davranış olduğunu öğrendik.
5.
İlim mal ve
mevkiinin mayası bozukların karışıklık, kargaşa yapmak için silah olduğunu
öğrendik.
6.
Yetki sahibi
olmuş cahil kişinin vereceği zararın çok büyük olacağını öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Aşağılık olanın eline mevki,
makam, mal veya para geçince şüphesiz kendisini rezil edecek davranışlara
gireceğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ