Çeşm-i bend-i halk
cuz esbâb nist
Her ki lerzed
bersebep esbân nist
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
6.inci cilt 2313 inci beyit açıklaması)
“ Halkın gözünü bağlayan,
sebeplerden başka bir şey değildir.
Sebepler üzerine titreyen ashap
(Allah’a yakın) değildir.”
Dünya ehlinin (Dünya işlerinde usta olan), dünya sebeplerine gönül
bağladıklarından ötürüdür ki, kalpleri manen (Mana
bakımından) hastadır.
Hakikatte dünya sebepleri
hiçtir.
Sana, gizli sırlara karşı
perde olurlar.
Gel!
Allah’a yalvar, ellerini
kaldır, dua et, niyaz et ki, seni kendine çeksin, kereminden (Soylu, ulu, büyük, asil olduğundan) sana doğru yolu
göstersin.
Kul (Allah’a
sevgiyle bağlanan) duada ısrar ederse şüphesiz ki Tanrı’nın yardımına
erer.
***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri
koll. Şrt.
***
Neler öğrendik:
1.
Her şeyin
oluşumunun sebebe bağlı olmadığını, Hakk’ın sayısız sebebe bağlamadan yokluk âleminden yarattığını, kullarının emrine
verdiğini öğrendik.
2.
Tamamen sebebe
bağlı olan düşüncenin kişiyi ruh hastası ettiğini, manadan uzaklaştırdığını
öğrendik.
3.
Hakkın gizli
sırları öğrenmek isteyenlerin sebebe bağlı düşünceden kendilerini kurtarmaları
gerektiğini, hakikati olduğu görmeye engel olduğunu öğrendik.
4.
Doğru yolu kimse
kendiliğinden veya çalışmakla bulamaz, ancak bulmak için Allah’ın sana göstermesi gerektiğini, Allah’a devamlı
yalvararak bu istekten vazgeçmememiz gerektiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Aklımızın gördüğü ve
anladığının sebep-sonuç ilişkileri olduğunu öğrendik, anladık.
Aklın kolayca anlayamayacağı,
kavrayamayacağı, göremediğimiz mekânsızlık âleminde
oluşup görünür hale gelen Allah’ın yokluk âleminin olduğunu öğrendik, anladık.
Akıl uyuduğumuz zaman
canımıza, gönlümüze etken olamadığını fakat yaşamın devam ettiğini öğrendik,
anladık.
Daha iyi anlaşılması için RAVLİ YOKLUK ÂLEMİ yazarak bu konuyu öğrenmemiz
önemlidir.
*
RAVLİ