30 Mayıs 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 8O İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri anlamı anlatıyor)

80. Aşığın ayıbı, öylesine bir ayıptır ki dünyadaki övünülecek şeylerin hepsinden utanır, hiçbirini mühimsemez (Önemsemez);
Bu bakımdan, o sonsuz, sınırsız işreti ayıplar giderim.

Bilgi, çadırını açar, lütfeder (İyilik eder), beni sararsa bilginin bütün harflerini tutar, ebcedin (Harflere sayı vererek) boynuna korum ben.

Sevgiliden başıma bir altın taç konursa tahtımı yüceltir, ta Ferkad (Kutup) yıldızının üstüne kurarım.

Dirilin suyunda şeklim, suretim gizlenince şeklimi, suretimi götürür, Ahmed’in şeklinin, suretinin önüne korum.

Bil ki Tebrizli Şemseddin’in adını yazdım mı gönlün dileyip özlediği şekeri, sanki kâğıdın karnına kotum ben.

Güneşim, yıldızım, şekilden üstün olduğu için anlamlar âleminden anlamlar âlemine geçer dururum, pek hoşum pek.

Böylece anlamlar âleminde kaybolup gitmem, daha da hoştur;
Bir daha şekil âlemine gelmem, iki dünyaya da bakmam.

Anlamlar âleminde, o âlemin rengine boyanmak için eriyip gitmedeyim;
Çünkü anlam suya benzer, bense o suda şekerim sanki.

Hiç kimse canına doymaz, canından bezmez;
Benimse şu anlam âlemi yüzünden şekil, aklıma bile gelmiyor vesselam.

Can âlemindekilerle bir bahçeden bir bahçeye salına-salına gezmedeyim;
Kızıl gül gibi latifim (Yumuşak, hoş, ince bir güzelliği olan), nilüfer (Değişik renkli su bitkisi) gibi tazeyim.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin toplumun ahlak kurallarına aykırı olan, utanılacak durum ve davranışları önemsemediğini, baskısını üstünden kaldırdığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerini bilgi fazlalaşıp, sarıp, baskı oluşturduğunda bu bilgileri rakamlara taşıtarak bilginin kendi üstündeki baskısını ve ağırlığını dağıttığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin sevgiden oluşan söz ve hareketlerle yükseleceğini öğrendik.
4.    Yeniden etken olmak, güç ve canlanmak için uğraşı verenlere önce Mevlana Hazretlerini tanımaları sonra da Hazreti Peygamber efendimizi tanımalarının daha doğru ve verimli olacağını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin adının söylenmesinde bile Mevlana Hazretlerinin gönlünde bir tatlılık oluştuğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin şekle kendini bağlamadığından, bağlı kalmadığından;  bir anlamda takılı kalmadığını, diğer anlamlara gittiğini bundan da zevk aldığını öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerinin anlamlar çok olsa da kaybolup gitmediğini, kendini kaybetmeden hoş bir hale geldiğini, şekil algısının tuzağına düşmemek için şekle önem vermediğini öğrendik.
8.    Anlamların özünü içselleştirenlerin anlamlar ile yükleneceğini, anlamların oluşturduğu renk ve çeşitliliğin yapısının su gibi akıcı olduğunu, anlamlara hoş tat verenin Mevlana Hazretleri olduğunu öğrendik.
9.    Şekil, can ile kendini gösterdiğinden şekle önem verenlerin canına çok bağlı ve doymaz olduklarını, anlamlar içinde yaşayanın şekil ile hiç uğraşmadığını öğrendik.                         
                                 *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin can âlemine gittiğini, şekil âleminden anlamlar yolundan kurtulduğunu, güzellik ve tazelik içinde ebedi yaşayan Allah dostları arasına katıldığını, burada gördüklerini ve yaşadıklarını bize ulaştırarak ve yol gösterip aydınlatarak bizim de oraya gitmemizi sağlamaya çalıştığını öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar