(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
4170.
Kâfirle mü’min, onun (Şems Hazretlerinin) güzel
huyunu anlasalardı kendi huylarından vazgeçerlerdi de hemencecik onun huyuyla
huylanırlardı.
Yüzünden
ansızın bir güneştir, doğar, parlar da perdeleri yırtar, şu işi-gücü bir tek
iş-güç haline kor.
Tanrı,
kendi zevalsiz (Kaybolup gitmeyecek) sırrını (Aklın kolayca anlayamadığı, açıklanamayan, çözülemeyen, açığa
çıkması istenmeyen, gizli tutulan öz bilgiyi) o anlatsın, o sırrı,
feryatlarıyla o bildirsin diye beden çenklerini (Arp
gibi telli çalgılarını) canların ellerine vermiştir.
Öfke
(Engellenme, incinme veya gözdağı karşısında gösterilen
saldırganlık tepkisi, kızgınlık, hışım, şiddet), aşk (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu, sevi, sevda, amor),
kin-haset (Kıskançlığın oluşturduğu gizli düşmanlık),
ihtiyaç tellerinin her birinden bir başka ses çıksın, bir başka nağme belirsin
de bir ahenktir doğsun, maksadı budur işte.
Ne
mutlu o beden çengine ki Tanrı eli akord etmiştir onu, sonra da kucağına
almıştır, kendisi çalmaya başlamıştır.
Dünyada
çenklerin ustası o çenktir;
Eyvahlar
olsun o çenge ki onunla yarışa girer, onu beğenmez de ondan üstün olmaya
girişir.
Yel
bile Tanrı çenginde gizli güzelim bir teldir ki feryatlarla o büyücü gözleri
över durur.
Tebrizli
Şemseddin’in sarhoş nergisleri (Gözleri),
öylesine ceylan bakışlıdır ki o ceylan, aslanları avlar.
Yüzünü
ekşittin;
Yoksa
dün içtiğin şarap tutmadı mı seni, san sakilik eden o güzelim padişah değildi
de bir yabancı mıydı?
Kem
gözün korkusundan yüzlerce defa yüzün ekşittin;
Hangi
Yusuf gelmiştir de kötü göz yüzünden kavgalara düşmemiştir.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Telli
çalgıların seslerinin insandaki duyguların dışa vuran sesleri olduğunu, her
duygunun uyumlu olması ve uyumluluk göstermesi için ayar yapılması ve düzene konması
gerektiğini öğrendik.
2.
Allah’ın
yaptığı ayar ve düzene uyum gösteren kişiyi Allah kendisinin sözlerini söyleyen
kişi yaptığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretlerinin kötü gözlü insanların canını sıkmasını istemediğinden toplumdan
uzak durduğunu, güzel insanların hep hedef alındığını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ