31 Mayıs 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 10O İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

100. A’ eyvahlar olsun, ne yapayım, ne edeyim diye düşüncelere dalmış kişi, ev sahibiyim, buyruk benim, başıboş adam değilim desene.

Ne yapayım, ne edeyim demem ben;
Deniz beni nasıl sürükler götürürse giderim;
Denize gark olmuşum, sakalık kaydında (Su taşımayı düşünmüyorum) değilim.

Yalnız şu gamım (Üzüntüm) var:
O, kendisini örtüsüz-perdesiz bir göstersin;
Varlığımın kaydında da değilim, kendimi gösterme düşüncesine de düşmem.

Kendimi diken (Sert, sivri) gibi gördüm de gülün yanına kaçtım;
Sirke (Uygunsuz, yakışıksız) olduğumu gördüm de şekerle (Tatlı işlere) karıştım.

Zehirle dolu bir kâseydim, panzehirin (Zehrin özelliğini ortadan kaldıran madde) yanına geldim;
Tortulu şarapla dolu bir sağraktım (Büyük kadehtim), o şarabı abıhayata döktüm.

Dertli bir gözdüm, İsa’ya el attım;
Kendimi ham (Olgun olmayan) gördüm, bir pişmiş olgun kişiye sarıldım.

Aşk mahallesinin toprağını can sürmesi buldum;
Sürmeyi çektim de letafette (Güzellikte, hoşlukta, incelikte) şiir kesildim.

Aşk diyor ki:
Doğru söylüyorsun, pek latifsin amma bu güzelliği kendinden görme, ben yel gibiyim, sen ateş gibisin, seni yalım-latan (Alevlendiren) benim.

Bütün dostlarımız gittiler, yapayalnız kaldık;
Kimsesizler kimsesini, yalnızlar dostunu her an çağırıp durduk.

Bütün dostlar hayal gibi önümüzden çekiliverdiler;
Biz de tuttuk, sevgilinin hayalini önümüze aldık.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Kendimizi bir şeye bağlayıp dar bir alanda kalmanın gelişmeye ve değişmeye engel olacağını öğrendik.
2.    Kendisinin sert, sivri, uygun ve yakışmayan hareketlere sahip olduğunu gören ve değişmek isteyenlerin Mevlevi olması gerektiğini öğrendik.
3.    Zararlı duygu ve düşünceler aşılayan kişinin yanlış yaptığının farkına varınca bu durumdan kurtulmak için önce sarhoşluğu sonra ölümsüzlüğü öğrenmek için Mevlevi olması gerektiğini öğrendik.
4.    Kendisinde doğru ve geçerli söz ve davranış öngörüsü olmayan kişinin bilgi+düşünce+görüş sahibi olgun kişinin öğretisine sarılması gerektiğini öğrendik.
5.    Güzel olmanın yetmediğini bu güzelliği anlatanın çokluğuyla ve verdiği faydalarla, gösterdiği doğru yolla herkes tarafından sevilip sayılacağını öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Kim ki olgun Allah dostunu kendisine rehber, dost yapar, ona bir sevgiliye davranır gibi davranırsa toplumdan ve toplumsal değerlerden ayrı düşse de kendisini yalnız hissetmeyeceğini, âşık olduğu kişinin hayali ile hep beraber olacağını öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar