29 Mayıs 2017 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 7O İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

70. A Tebrizli padişah Şemseddin, sana bir tek âşık olarak ben yeterim;
Meclis gününde mum gibi yanar, o meclisi ışıtırım, savaş günüyse demirim, dayanır da dayanırım.

Gözünü aç da cana bak, onu tutmuşum, çeke-çeke sevgiye götürüyorum;
O ezeli bayrama kurban etmeye götürüyorum bu canı.

Mademki canlar güvercinliği ondan ayrı düştü, ne diye şu kimyonu  (Baharatı) almışım da Kirman’a  (Kurtlara) götürüyorum, tereciye tere satıyorum (İşi bilenlere bilgi satıyorum)?

Her şey, aslına sevine-güle gider, ben de o yüzden canı, sevine-güle aslına götürüyorum.

Şeker kamışı, diş altına düşmedikçe (Çiğnenmedikçe) tadı nerden belli olur?
Şeker kamışına benzeyen canı dişin altına götürüyorum ben.

Altın, madende bulundukça parlaklık elde edemez;
Onu azar-azar madenden alıyor, tezce kuyumcuya götürüyorum.

Ateşin dumanı küfürdür (Kirli çıktısıdır), ışığı (Temiz aydınlığı da) iman;
Bense can mumunu küfrün de ötesine götürmedeyim, imanın da.

Eteğimin altına bir güneş almışım, güneşi inkâr eden her buluta delil olarak göstermeye gidiyorum.

A Tebrizli Şems, sana armağanım, gönül denizinin incisidir (Şekil değiştirmeyen mücevheridir);
Fakat tertemiz canından utanıyorum da deniz gibi gizlice getiriyorum.

Güzelim yüzün kötülük eder, bense iyiliği kötüye veririm;
Çok pişkin bir aşığım, şu ayıbı kendime veririm, kendimden bilirim ben.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana hazretleri, Şems Hazretlerinin başka yere ve kişilere gitmesini istemediğini öğrendik.
2.    Her şeyin aslına sevine-sevine gittiğini canımızı da seve-güle aslına Mevlana Hazretlerinin tarifine göre götürmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Bir şeyin acılığının veya tatlılığın ortaya çıkması için onun ezilmesi veya çiğnenmesi gerektiğini öğrendik.
4.    Bir değerde parlaklık elde edilmesi için onu usta kişiye götürülmesi gerektiğini öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Seven sevdiğine suç günah yüklemeyeceğini, bütün suç ve günahları kendinde toplayacağını öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar