12 Mayıs 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 4220 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aşkın faydalarını anlatıyor)

4220. Kendine gel de bundan böyle sedef gibi sus;
Çünkü şu dilin, gerçektende sana düşmandır a oğul.

Kötü huyum (Fena alışkanlıklarım)var güzelim, sen beni mâzur tut (Bu eksikliğimden dolayı hoş gör);
Senin güzel yüzün olmadıkça a güzelim, benim huyum nasıl güzelleşir?

Sensiz, kışa dönüyorum, halk benim yüzümden azâbe (Sıkıntıya) giriyor;
Fakat seninle oldum mu güllük-gülistanlık (Gül bahçesi) kesiliyorum, huyum bahar huyuna dönüyor.

Sensiz gönlüm kırık, yaşayıştan usanıyorum, ne söylersem kötü oluyor;
Ben akıldan utanıyorum akıl da senin yüzünden utanıyor.

Bulanmış, kokmuş suyun çaresi ne?
Tekrar ırmağa karışmak;
Kötü huyun çaresi ne?
Tekrar sevgilinin yüzünü görmek!

Can suyunu, şu beden girdabında mahpus görüyorum (Ters akıntıların oluşturduğu anafordan canımı kurtarıyorum);
Toprağı kazayım da denizlere yol açayım.

Gizli bir şarabım var ki ümitsizlere (Güveni sarmışlara, olumsuzluğa sürüklenmişlere) sunuyorum da umanlardan (İsteğinin olmasını isteyenlere, bekleyenlere) hasretle bir feryattır (Özlem duyduğunu söylemeyen yüksek ses), göklere ağıyor (Çıkıyor).

A gönül, mümkün oldukça gözünü sevgiliden ayırma;
İsterse seni kucaklasın, bağrına bassın, isterse yan çizsin, senden bir kenara çekilsin.

Efendim, yorgunum ben, karanlıklar içindeyim, sen apaydınsın, gündüzlerdesin;
Gecemin uzayıp gitmesinden şikâyetçiyim, kaçacağım, fakat nerelere kaçayım?

Gecem ellerini uzattı da gündüzümüzün ettiğini tuttu, bir yerlere koyuveriyor onu, gecem kaçılacak yer, fakat kaçıp sığınılacak bucak (Yer) yok.

Rabbimiz!
Buluşacağımız gün nurlandıkça nurlandır bizi;
Rabbimiz!
Yarlığa (Sen yargılayıp affet) bizi, sonra da bu yarlıgamayı bir elbise gibi giydir bize.
                              ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Susmamız gerektiğini, sözlerimizle kendimize gizli ve açık çok düşman çoğaltacağımızı öğrendik.
2.    Kötü huylarımızı ikinci plana ve etkisiz konuma getirmek için güzel bir Allah dostunu sevmemiz ve onun nurlu yüzünü görmeyi hep arzu etmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Sevenin sevdiği yanında mutlu olduğunu, sevdiğimizden gözümüzü ayırmamamız gerektiğini öğrendik.
4.    Sevdiğimiz kişi bizi karanlıktan çıkaracağını aydınlığa kavuşturacağını öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Rabbimizin yargılayıp suçlarımızı bağışlamasını dileyerek boş ve tertemiz bir şekilde Allah dostlarının üstüne aldıkları değerlerle kuşat bizi âmin.
Âmin.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar