7 Mayıs 2017 Pazar

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 4130 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

4130. Canların padişahı Tebrizli Şems’tir;
Şimdi padişah odur;
Ona yüz tutun, kendinizi o padişaha karşı mat edin (Oyunu bilerek kaybedin) gitsin.

Geldim, yüzümü sevgilimin ayaklarına sürmeye;
Geldim, bir ancağız ettiğim işten dolayı özür dilemeye.

Geldim, yeni baştan onun gül bahçesinde hizmet etmeye;
Geldim, ateş alıp kendi dikenimi tutuşturarak yakmaya.

Geldim, şu geçip giden tozu-kiri temizlemeye;
Sevgilim için iyi işimi kötü saymaya.

Geldim, ağlayan gözlerle, o düzenci güzelin sevgisiyle gözlerimden akan kaynakları görsün diye.

Kalk ey hiçbir şeye eş olmamış aşk, sevgiye yeni baştan başla, merhamete yeni baştan giriş;
Öldüm, ikrarımdan (Doğruyu açıkça söylemekten) da boşaldım, vazgeçtim ben, inkârımdan (Yaptığımı, söylediğimi, tanık olduğumu, saklamaktan, gizlemekten) da.

Çünkü senin arılığın (Yabancı şeylerden arınmışlığın, katışıksız ve saf olman), senin duruluğun (Bulanıklığı olmayan, temiz, berrak) olmadıkça varlık âleminde arı-duru (Saf, tertemiz) olmaya imkân yok;
Sensiz gamdan kurtulmak, iyileşip düzene girmek mümkün değil.

Görünüşte sustum ben, fakat bilirsin ki kanlar içen gönlümde kanlara bulanmış sözler var.

Ben susarken yüzüme iyi bak, iyi dikkat et de senin eserlerini bir iyice gör.

Bu gazeli kısa kestim, geri kalanı gönülde;
Beni o mamur nergislerle sarhoş edersen söylerim.

Ey sözünden kalıp susan, ey eşinden ayrı düşen;
Nasıl oldu da o keskin aklını yitirdin de böyle şaşırıp kaldın?
                                ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin yaşadığı zamanda gönül padişahının Şems Hazretleri olduğunu görüp bildiğini, ona gerekli sevgi ve saygıyı gösterdiğini öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ayrılışıyla tüm duygu, düşünce, akıl, gönül, ruh, can, beden her neye sahipse birbirine karıştığını, üzüntü oluştuğunu, düzeninin bozulduğunu fakat Gelip bir bakışıyla her şeyi düzene koyduğunu, buna kendisinin bile şaşırdığını öğrendik, anladık.
                                   *

RAVLİ

Popüler Yayınlar