(Mevlana
Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)
4450.
Şu kervanda bulunanların her biri, kendi malını-mülkünü çalmak için yol keser;
Geri
kal da kendi yükünün başında bulun.
Bunlar,
geçici güzellik verirler, geçici aşk alırlar;
Şu
iki kuru ırmağı geç de kendin, kendinin ırmağı ol.
Bu
dostlar, elinden tutarlar da yokluğa dek çeke-çeke götürürler seni;
Elini
çek onlardan da kendi kendinle oyuna giriş.
Bu
güzeller, gönüldeki güzeli gizleyen perdedeki resimlerdir;
Perdeyi
kaldır, gir içeriye de sevgilinle baş-başa kal.
Kendi
güzelinle kal, güzelleş, güzel şeyler düşün;
İki
(Madde ve mana) âlemden de vazgeç, kendi ülkende
ol.
Yürü,
benliğini arttıran şarapla sarhoşluk etme;
O
ak-pak yüzü gör, aklını başına al.
Ariflerin
(Çok anlayışlı ve sezgili kişilerin) mumları (Aydınlık veren kaynağın) da gönüllerden dışarıda
değildir, sevgileri de;
Üzüm
suyu içmez onlar, şarapları kendi kanlarıdır.
Dünyada
herkes, bir Levla’ya (Sevilene) Mecnun (Çok seven) olmuştur;
Ariflerin
her an Leyla’ları da kendileridir, Mecnun’ları da.
Bir
an ona terazi kesiliyorsun, bir an bunun terazisiyle tartılıyorsun;
Bundan
böyle kendin, kendinin terazisi ol da tartılı-düzenli bir hale gel.
Benlik
Firavununu beden Mısır’ından dışarı atasan gönül evinde Musa’nı (Allah ile konuşanı, nuru göreni) da görürsün, Hârun’unu (Reşit-Padişahı) da.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Toplum
içinde yaşayanların, yolculuk edenlerin, birbirinin malını çalmak için fırsat
kolladığını, geçici dostluk, kendilerini güzel göstererek güven sağladıklarını,
malımızı çalmak için fırsat kolladıklarını aklımızda tutmamız gerektiğini
öğrendik.
2.
Toplumun
tatlı güzel sözlerine kananların yokluğun dibine kadar gideceklerini, ellerinde
alınacak bir şey kalmayıncaya dek oyunla soyulacaklarını öğrendik.
3.
Başkalarının
tanımına ve yönlendirmesine göre değil de kendi güzelliğimizi, kendi yeteneğimizi
tespit edip belirgin kılmak, sağlam bir biçimde yerleşik hale getirmemiz
gerektiğini öğrendik.
4.
Kendi
güzelliğimizin, yeteneğimizin benlik oluşturmasına ve ben merkezli davranmasına
engel olmamız gerektiğini öğrendik.
5.
Kendi
kendimizi öz eleştiriye alarak ve Tanrı ölçülerine göre ölçülerle düşünce ve
davranışlarımızı tartmamız gerektiğini öğrendik.
6.
Vücudumuzdan
ben ve ben merkezli düşünce ve davranışlardan temizlenirsek Allah dostlarını ve
onları destekleyen yardımcılarını görebileceğimizi öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Kendi
kişiliğine önem veren, kişiliğini üstün görenin, kibirli davrananın, kendini
beğenenin, kendisiyle ve sahip olduklarıyla övünenin kötü yürekli, suratsız
biri olacağını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ