19 Mayıs 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 4480 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)

4480. Senin zamanında bir dilber (Çekim gücü olan güzel), tutar da bir güzelin başını kaşırsa perçemini keserler de sana armağan sunarlar;
Neşelen, sevin.

A Tebrizli Şems, dünyada insanlığın aslı sensin;
Anlamlar denizi bile seni görüp şaşırıp kalmış;
Neşelen, sevin.

Dün padişahımın meclisine gittim;
Canımı sakinin (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçanın) elindeki sürahide gördüm.

Ona, a sakinin canlarına can olan dedim, Allah için olsun kadehi doldur, ahdini-peymanını  (Verdiğini sözü-ettiğin yemini) unutma.

Güzelce bir güldü de dedi ki:
A kerem (Büyüklük, ululuk, asillik) sahibi, hizmetinde kusur etmem, imanıma and olsun, saygı gösteririm sana.

Parlak yüzü gibi parıl-parıl parlayan şarapla dopdolu bir sağrak (Büyük kadeh) getirdi, öptü de elime sundu.

Ona karşı secde (Saygılar) ettim, sağrağı (Büyük kadehi) diktim başıma;
Şarap, kendi külhanından bir ateştir, saldı bana.

Birbiri üstüne o çeşit birkaç kadeh sundu bana;
O kızıl altın gibi şarap, kendi potasına, kendi madenine aldı beni.

Gül yanaklarına daldım da bağımı-bahçemi yemyeşil, ter ü taze (Çok taze), sümbüle benzeyen kaşları yüzünden ekmeğimi pişmiş, kızarmış gördüm.

Baht, kısmet, herkesi bir meyhaneye çeker;
Ben kimim?
Ben ancak gam yemeyi lâyık (Üzüntü duymayı uygun) buldum kendime.
                             ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin anlamlı sözlerinin olduğunu öğrendik.
2.    Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçanların lideri olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerini İyi huylu ve cömert olarak gördüğünü, saygı gösterip hizmet edeceğini söylediğini öğrendik.
4.    Tanrı şarabını Mevlana Hazretlerine Şems Hazretlerinin sunduğunu ve kendi dünyasına çektiğini öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Talihi şansı Mevlana Hazretlerini çok sevinçli bir yere çekmesine rağmen üzüntü içinde yaşamayı tercih ettiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar