18 Aralık 2016 Pazar

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 1430 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Aşkı anlatıyor)
1430- Tatlı nar tanesi bin olmuş, bir olmuş;
Sıkılınca bir olur ya, artık ne manası var saymanın, ne değeri kalır sayının?

Humâr’la (Mahmurlukla) hamr (Şarap), birdir amma aradaki elif (â) bir sayılmalarına mani (Engel);
Elif ortadan kalkarsa bir gör de bak, humar neler olur, neler.

Aşk, öpmek, kucaklamak hevesine düşerse a benim canım efendim, kimde karar kalır, kimde?

Padişah avlanmaya çıktı mı güler av yeri;
Fakat padişah av olunca ne dersin artık?

Gönlüm o çeşit mahmur gözlerin sarhoşu olunca mahmurluğumu bin sağrak (Büyük kadeh) şarap bile sökmez.

Ölüp toprak olduğum, toprağım da zerre-zerre dağılıp gittiği zaman her zerrem, gene o sevgiliye âşıktır.

Yelden bir toz koptu mu hangi tozdan bir hay-huy işitirsen bil ki o tozda bir zerrem vardır benim.

Ah da senin Ay yüzünden utanıyor amma gönlüm yatıştı, ah etmiyor da utanıyorum doğrusu ondan.

Zamanede sabretmekten daha iyi bir şey yok;
Fakat sabretmek değil, sana sabretmek, pek büyük bir utançtır.

Ey bir kârın peşine düşüp de ayağı, varlığına bata kalmış kişi, sen varlığından çıkmadıkça, varlığın ortadan kalkmadıkça ne kâr elde edebilirsin ki?
                         ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Her şeyin aslında bir olduğunu, sayları çok olanları gördüğümüz zaman özlerinin bir olduğunu nar, badem örneğinden öğrendik.
2.    Âşıklıkta her zerremizin aynı şekilde aşık olacağını öğrendik.
                              *                                 
İşte böyle yaren;
Aşkın zara-kâr etmek olmadığını, kişinin kendini sevdikçe, kendinde var olanlara güvendikçe, ben ve ben merkezli davrandıkça aşktan payımıza düşen güzelliğe ulaşamayacağımızı öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar