(Mevlana
Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)
1370-Salına-salına
gezen aşk, sevgilinin elbisesine bürünmüştü de tecelli (Kendini gösterme) durağına varmıştı;
Orada
ne işler olmadaydı, ne cümbüşler (Toplu halde
eğlenceler) olmada.
Yele
(Rüzgâra da) de tesir etti aşk, ateşe de;
Suya
da girdi aşk, toprağa da;
Aşkın
bir bakışıyla şu dördü ne hallere girmedeydi.
Tebriz’in
övündüğü Şems’ten, bir ağaca, bir ateştir, vurdu;
Latif
yalımlarından (Hoş alevlerden) ağaç ne hale
gelmişti, meyveleri ne hale düşmüştü.
A
ay yüzlü güzel, gönüle bir bak, sen varsın gönülde;
Bu
yüzden gece-gündüz riayet (Uygun hareket) etmen
gerek.
Senin
gibi gönüllere rahat-huzur veren güzel yüzlü bir sevgilisi olan, neşesinden,
ferahından dünyalara sığmaz.
Gölge
gibi senin Ay yüzüne, usul (Düzgün, gösterişli vücut)
boyuna uyan eli, gökyüzünün yakasına erer, göğün yakasına yapışır elbet.
Senin
güneşinle sırtı kızışan (Hızlanan-hareketlenen),
neden yiğitleşmesin, neden korksun, çekinsin?
Güzelim
aşkının elbisesini giyinen, neden pençesiyle dağın beline yapışıp çekmesin?
Zaten
cefa (Yerinde ve yeterinde doğru olanı yapmazsan, uygun
davranış) etmezsin sen;
Fakat
gönüle cefalar (Sıkıntı) etmeyi dilersen de
çekinme, et, et;
O
razıdır (İçtenlikle kabul eder) senden gelene,
hoşnuttur ettiklerine.
Neden
o latif (İnce bir güzelliği olan, hoş) cezaya
razı olmasın ki o cefada suyun arılığı-duruluğu var, seher yelinin nefesi.
Üstünde
peygamberlerin dağı, damgası bulunan yüce gönül, senin gam ateşinde, kokucunun
ödağacı (Yanınca güzel koku veren ağaç) gibi
yanar, her yana güzelim kokular salar.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Aşkın sevdiğimiz
kişinin elbisesi içinde kendini gösterdiğini öğrendik.
2.
Sevdiğimiz,
beğendiğimiz kişide aşk olmazsa sadece beğeniden öteye bir çekicilik olmayacağını
öğrendik.
3.
Aşkın Havaya,
suya, ateşe, rüzgâra tesir ederek çeşitli şekiller oluşturacağını öğrendik.
4.
Tebrizli Tanrı
Şems’in doğanın 4 unsuruna istediğini yaptırdığını öğrendik.
5.
Tebrizli Tanrı
Şems’in kendisine yakınlaşanları yücelere çıkartacak güçte olduğunu öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Peygamberlerin sevgisini almış Şems Hazretlerinin söz
ve davranışları ile bize özeleştirici ile verdiği üzüntülerin güzelliğe
çevirici etkisini görmeden ondan uzaklaşmamızın yanlış olduğunu öğrendik,
anladık.
*
RAVLİ