9 Aralık 2016 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 1240 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)
1240- Filozofa (Varlığın ve bilginin bilimsel araştırılması) anlatışlara dalmak, pek yüce, pek büyük bir işle uğraşmaktır, fakat anlatış perdedir gerçekler güneşine.

Dünya köpüktür, Tanrı sıfatları ise denize benzer;
Fakat perdedir şu cihan köpüğü denizin arılığına-duruluğuna.

Yöpüğü yarmaya, gidermeye bak ki suyu elde edesin;
Bakma denizin köpüğüne, örter denizi o.

Yerdeki, gökteki suretlere, resimlere dalma, düşünme onları, çünkü yeryüzündeki suretler, zamandan utanırlar da perde ardına (arkasına) girerler.

Sözün içini elde etmek için harf kabuğunu yar;
Saçlar da sevginin yönünü-gözünü örter.

Her hayali, perdeyi açan bir şey sanırsın, at o hayali, asıl sana perde (Görüşüne engel) olan o hayal.

Şu yok olan, yokluk yurdu olan dünya Tanrı’nın eseridir, delilidir;
Fakat bu eser de, bu delil de gene Tanrı’nın güzelliğini örtmede.

Varlık, gerçi bir maden (Çok değeri şeyleri kapsayan kaynak) olan Tebrizli Şems’ten bir kesinti amma öylesine bir parça ki cana perde oluyor, madeni göstermiyor.

Hamdolsun, şükür olsun kullarını kurtaran, ferahlığa kavuşturan Tanrı’ya;
Belimizi şükürle bağladık da bağlarımızı çözdü açtı.

Gökyüzü, benim duamdan (Tanrı’ya yalvarışımdan), benim feryadımdan (Yardım istemek için haykırışımdan) cana geldi, o da ağzını açtı, o da başladı duaya (Tanrı’ya yalvarışa).
                             *
Neler öğrendik;
1.    Varlığın ve bilginin bilimsel anlatışlarla uğraşmanın büyük iş olduğunu fakat gerçeklere ulaşmaya engel olduğunu öğrendik.
2.    Yüzeysel bakarak gördüğümüze veya bize gösterilenlere yeterli görerek kabul etmemizin gerçeklere ulaşmadan, görmeden inanma ve kanma olduğu, böyle olduğu zaman asıl gerçeklerin perde arkasına kaçtığını, gerçeği göremeyeceğimizi öğrendik.
3.    Güzel olanın, iç olanın, değerli olanın gizlenmeye ihtiyacı olduğunu, kendini koruyacak ve gizleyecek tedbirler oluşturacağını öğrendik.  
4.    Hayale önemseyen kişi her şekilde yeni bir hayal üreterek öze ulaşılmasına kendi davranışının engel olduğunu bilmesi gerektiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerini, Mevlana Hazretlerini sahip oldukları varlıklarıyla gördüğümüz zaman canlarını görmemize bu görüşün engel olduğunu öğrendik.
                              *                                      
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin duası, Tanrı’ya şükürle bağlanması bereketiyle görüşünün, düşüncesinin bağlardan kurtulduğunu, duasına göklerin de katıldığını, bizim de örnek alarak yararlanabileceğimizi Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar