(Mevlana
Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)
1240-
Filozofa (Varlığın ve bilginin bilimsel araştırılması)
anlatışlara dalmak, pek yüce, pek büyük bir işle uğraşmaktır, fakat anlatış
perdedir gerçekler güneşine.
Dünya
köpüktür, Tanrı sıfatları ise denize benzer;
Fakat
perdedir şu cihan köpüğü denizin arılığına-duruluğuna.
Yöpüğü
yarmaya, gidermeye bak ki suyu elde edesin;
Bakma
denizin köpüğüne, örter denizi o.
Yerdeki,
gökteki suretlere, resimlere dalma, düşünme onları, çünkü yeryüzündeki
suretler, zamandan utanırlar da perde ardına (arkasına)
girerler.
Sözün
içini elde etmek için harf kabuğunu yar;
Saçlar
da sevginin yönünü-gözünü örter.
Her
hayali, perdeyi açan bir şey sanırsın, at o hayali, asıl sana perde (Görüşüne
engel) olan o hayal.
Şu
yok olan, yokluk yurdu olan dünya Tanrı’nın eseridir, delilidir;
Fakat
bu eser de, bu delil de gene Tanrı’nın güzelliğini örtmede.
Varlık,
gerçi bir maden (Çok değeri şeyleri kapsayan kaynak)
olan Tebrizli Şems’ten bir kesinti amma öylesine bir parça ki cana perde
oluyor, madeni göstermiyor.
Hamdolsun,
şükür olsun kullarını kurtaran, ferahlığa kavuşturan Tanrı’ya;
Belimizi
şükürle bağladık da bağlarımızı çözdü açtı.
Gökyüzü,
benim duamdan (Tanrı’ya yalvarışımdan), benim
feryadımdan (Yardım istemek için haykırışımdan)
cana geldi, o da ağzını açtı, o da başladı duaya (Tanrı’ya
yalvarışa).
*
Neler
öğrendik;
1.
Varlığın ve
bilginin bilimsel anlatışlarla uğraşmanın büyük iş olduğunu fakat gerçeklere
ulaşmaya engel olduğunu öğrendik.
2.
Yüzeysel bakarak
gördüğümüze veya bize gösterilenlere yeterli görerek kabul etmemizin gerçeklere
ulaşmadan, görmeden inanma ve kanma olduğu, böyle olduğu zaman asıl gerçeklerin
perde arkasına kaçtığını, gerçeği göremeyeceğimizi öğrendik.
3.
Güzel olanın, iç olanın,
değerli olanın gizlenmeye ihtiyacı olduğunu, kendini koruyacak ve gizleyecek
tedbirler oluşturacağını öğrendik.
4.
Hayale önemseyen
kişi her şekilde yeni bir hayal üreterek öze ulaşılmasına kendi davranışının
engel olduğunu bilmesi gerektiğini öğrendik.
5.
Şems
Hazretlerini, Mevlana Hazretlerini sahip oldukları varlıklarıyla gördüğümüz
zaman canlarını görmemize bu görüşün engel olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Mevlana
Hazretlerinin duası, Tanrı’ya şükürle bağlanması bereketiyle görüşünün,
düşüncesinin bağlardan kurtulduğunu, duasına göklerin de katıldığını, bizim de
örnek alarak yararlanabileceğimizi Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
*
RAVLİ