24 Ocak 2018 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3950 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3950. Yeşillikle alçaldım, yıkıla kaldım;
O kapıyı kilitle;
Kim, bana dair bir şey sorarsa hiç iz verme benden, bir şeycikler söyleme.

Darmadağın bir aslanım;
Senin yarana kulum-köleyim;
Sensiz diriysem eğer, köpeklerden başkasına verme beni.

O Ay yüzlünün yüzünden yıldıza döndüm, o gülün yüzünden ter ü tazeyim (Çok tazeyim);
Herkesten ayrı, daha hoşum ben, herkese verme beni.

Tebrizlilerin padişahlar padişahı, kutlu canların Tanrı Şems’i (Güneşi);
Ağzım, seninle dopdolu, ağız yarası verme bana.

Ey yüzünden, yol-bel vermeyen her yerin yol olduğu, konak kesildiği güzel;
Ayaksız oyunu gör, ağızsız kahkahayı seyret.

Bir aylık çocukcağız, aşk memesinden, bir soluk, süt emdi de boy attı, selviye döndü.

Gönlü kör aptallar, çok çene yordular amma a âşıklar, Allah için olsun şu yüze bakın, şu yüze.

Vallahi de Yusuf’tur (İnsan güzeli), benden duyun bunu;
Yusuf’la tuz-ekmek yedim (Hak ve hukukumuz birbirine karıştı), onunla kuyuda arkadaşlık ettim ben.

Yüzünü gösterdi mi gayb âlemine kulak ver;
Arş (Göğün en yüksek katı), naralarla (Aşk sarhoşlarının bağrışlarıyla) doludur, ferş (Yeryüzü), vahvahlarla (Büyük üzüntülerle ve ayıplamalarla).

Âşık, yaya benzer, hele ok gibi bir güzel olursa sevgili.
Fakat yay, on kirişli oldu mu hiçbir işe yaramaz.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine kendisini hakkında yabancılara sırlarını vermesini istemediğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin güzel yüzünü görünce ihtiyarlıktan taze bir çocuğa döndüğünü, gizlenmiş yolları ve sonuçları onun yüzünü görmesiyle görür olduğunu öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Allah dostuna olan aşkın insanı değiştireceğini, ilerlere fırlatacağını, bunun olması için Allah’ın güzellik ve nur bağışladığı bu güzele ulaşması gerektiğini, Şems Hazretlerinin bu güzellerden biri olduğunu, Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar