6 Ocak 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3750 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3750. Sonra gene ansızın zinciri salladın mı (Delice bir harekette bulununca) da sınanma yönünden coşup köpürürler (İmtihan olduğunu bilmeden tepki verirler).

Kâfir,-mümin deme;
İyiyi,-kötüyü arama;
Hepsi de senin yüzünden yıkılmış, kendinden geçmiştir, oku afsununu (Sihir etkisi yapan sözlerini) hepsine de.

Senin sarhoşun olmayan (Etkinde kalıp zevkle kendinden geçmeyen), senin işvelerine tapmayan (Hoş, aldatıcı davranışını kim sevmez, beğenmez ki!) kim?
Kimdir senin elinde tavla zarı kesilmeyen?
Aç kerem elini (Bağış olarak ver, iyilik, cömertlik, eli açıklık yap).

Dağdan daha sağlam kimdir ki?
O bile seni görünce aşkla dirildi, zamanede meşhur oldu-gitti.

Dudağımdan ansızın güle, gül bahçesine ait bir laf çıktı;
O gül yanaklı geldi de ağzıma bir tokat attı.

Dedi ki:
Padişah da benim, gül bahçesinin canı da ben;
Benim gibi birisinin tapısından da sonra filanı anıyorsun ha!

Benim tefimsin (Elimde olan, vurmamla ses çıkaran aletsin) sen, kendine gel de her adam olmayanın sillesini yeme;
Benim neyimsin sen, aklını başına devşir de herkesin nefesiyle feryat etme.

Benim gibi bir Keykubad’ın (Adaletli sultanın), hem gözler ırak olsun benden, benim gibi bir padişahlar padişahının huzurunda, küçücük kişilerden bahseden, utanmaz mı ki?

Bahçede yıkık yerleri anan, kara kuzgundur.
Baharın güz mevsimini anan kargadır.

Bana el atmışsın, benim kucağımdaki çengsin (Telli çalgısın);
Mızrap vurulan tel, gevşer, gevşe bari sen de.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretleri sıra dışı hareketlerde bulunarak kendisine yaklaşan kişinin kendisine sevgi ve bağlılık seviyesini ölçtüğünü öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin her kişiye çok etkili olduğunu, ayırım yapmadan herkesi aşka yönlendirecek sözler söylemesini Mevlana Hazretlerinin istediğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin kendisine yaklaşan kişiye çok etki ettiğini öğrendik.
4.    En katılaşmış kişinin bile aşkla dirileceğini, herkes tarafından tanınan biri olacağını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin kendisini istememiz gerektiğini, Şems Hazretlerinden maddesel bir şey isteyenin ceza göreceğini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin yanında büyük diye başka bir kişiden bahsetmenin yanlış iş yapacağını öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Allah dostlarının bizi yetiştirmesi için kendimizi onların rahatça yetiştirip hazırlaması için sertlikte ve gerginlikte olmamamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar