23 Ocak 2018 Salı

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3940 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3940. O madenin Lâ’linden (Çok değerli sırların bulunduğu kaynağından bir sır ver şu kırmızı taş gibi dudaklarından) sadaka ver (Bir söz söyle) şuna-buna;
Fakat ben, sadaka olarak sana canımı vermezsem verme bana.

Kinden vazgeç, a şeker dudaklı, öpücük ver;
Her toprağa baş koymazsam verme bana.

Kim, ikinci defa doğduysa ( Ölmeden önce öldüyse) aşk, lütfetti (Alçak gönüllülük gösterdi), ihsanda (Bağışlarda) bulundu ona,
Ben de yüz yol, gerçeklikten, doğruluktan doğmadıysam verme bana.

A iyi adlı Tanrı Şems’i, Tebriz durak oldu sana;
Tamamıyla kırıp dökmediysem, yoluna feda etmediysem ömür verme bana, yaşatma beni.

A can sakisi (Cana Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), o koca sağraktan (İçi Tanrı şarabı dolu büyük kadehten) başka bir şeyle şarap sunma bana;
Önce sunduğun sağrak (Büyük kadeh) vardı ya, ondan başka bir şeyle şarap sunma bana.

Senin yüzünden tanınmışım, bilinmişim;
Zevkim-işretim, huzurum-kararım senden.
Baharımın töreni senin yüzünden, sen bana göz mevsimini verme.

Mademki can sensin, bunda şüphe yok;
Şu halde can, senin tapında bir tek cancağızdan ibaret;
A biricik güzel, benim ol da istersen iki dünyayı da verme bana.

Perde ardındaki de sensin, ortadaki de sen, külhanbeyine afet de sen;
Can veren, sen ol da can da verme bana, ruh da verme.

Dün gece, avucunla şarap sundun bana;
Mademki böyleyim, bu hale getirdin beni, artık gönülden başka bir şey verme bana.

Altın gibi şaraptan başka bir şeycik bilmiyorum a benim gümüş (Beyaz tenli) bedenlim;
Bilmediğimi verme bana.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine canını vermezse, ayak bastığı toprağa baş koyup saygıyla teslim olmazsa, çeşitli yollardan gidip senin yolunu seçmediysem, gerçeklikten ve doğruluktan doğmadıysam, yoluna kendimi feda etmediysem, bana bir şey verme dediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine ölümsüzlüğü verdiğini, Tanrı şarabından çokça verdiğini, kendisini meşhur ettiğini, madde ve manaya hükmedecek sırları kazandırdığını öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden bildiğini istediğini, bilinmeyeni istemediğini öğrendik, anladık.
                         *
RAV


Popüler Yayınlar