22 Ocak 2018 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3930 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3930. Elimi, gönlümü, bir küpceğiz içinde gördüm de a hikmet (Bilgelik) sahibi hoca dedim;
Ne var bu küpceğizde (Geniş karnında, dar ağzında)?

Dedi ki:
“ Bütün şu göğü, bütün şu can dolabıyla bir tereye (Değeri az olan bir şeyle değiştirilmeye) bile almaya tenezzül etmeyen birisinin şarabı.

Serkeş (Kafa tutan, baş kaldıran) gök atı, onun tapısında (Yerinde) eğermiş (Eğerli olarak, binici için hazır) durmada;
Can, onun meydanının başında, başına torba takılmış (Hazır bekleyen, yavaş giden) bir eşek.

A buna bile aldırış etmeyen padişah, ordunun sağında yardım, solunda devlet yürümede (Yaptırım gücü).

İşte şimdicek, senin Tebriz’inden dünyanın bayramı Şemseddin doğuyor;

İşte şimdicek güneş, koyun (Koç) burcuna girdi.

A saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi), işveleşip (Gönlümü yönlendirip) yele (Boşa, boşluğa) verme beni, şarap sun bana;
Onun yarınının gamını (Üzüntüsünü) hiç hatırlatma bana.

O koca küpten doldur şarabı, koy önüme;
Gönül düğümünü çözüp açmazsam hiç neşelendirme beni.

Şarap, başımdan aşarsa a güzel oğul, artık şarap istemem, sarhoş oldum, yerlere serildim, sunma derim sana.

Gülüşüne kulum-köleyim, sen öldürmüşsün beni de senin dirinim ben;
Sana kul-köle değilsem neşe şarabını sunma bana.

Senin şehrinin fitnesiyim (Karışıklık-kargaşasıyım), senin kahrının şehidiyim ben;
Senin değilsem, sana vermemişsem varımı-yoğumu, hiçbir muradımı verme benim.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin canının Göğü bile küçük bir para vererek almayı istemediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin gökyüzünde istediği gibi hareket ettiğini, bu hareketin hızına canın bile yavaş kaldığını öğrendik.
3.    Allah’tan gelen yardım ve gücün Şems Hazretlerin doğumu ile görünür şekil aldığını, kutluluk zamanının başladığını öğrendik.
4.    Böyle büyük güzelliklerin kendini ve etkisini gösterdiği zaman sevinç içinde kendimizden geçip sarhoş olmamız gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin söylediği Allah sözlerini dinleyip, hatırlayıp kendinden geçene kadar sözleri dinlediğini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin yüzünün bir gülüşünün bile sevgiyle ve dostlukla bağlanmaya, hizmet edip yakınlaşmaya yettiğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri tamamen kendisini Şems Hazretlerine adadığını, kendi varlığını Şems Hazretlerine taşıyıp kendini yok ettiğini, ayrı iki kişi olmaktan kendini kurtardığını öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar