30 Ağustos 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1820 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri tutkulu sevgiyi anlatıyor)
                              
1820. Yaralananın şahnesi (Polisi-bekçisi-zabıtası), bizim sevgilimizdir;
Beni bağlamıştır o, şahneye götürür.

Çene toprağındaki çukur, şahnenin zindanıdır;
Götür beni oraya da zincir saçlarını ayaklarıma vurayım (Saçlarına olan aşkım ayaklarımı bağlasın da yola gidemeyecek duruma geleyim).

Gönlü uyanıklara (Bilgisizlikten kurtulmuş, yapacağı işi bilen, dikkatli ve tetikte olana sevgi ve saygı ile), bağlanmak, zindana atılmak (Çizdiği sınırları içinde kalmak) hoştur;
Orada güzel bir yaşayış, iyi bir geçim (Anlaşma-uyum) vardır bana.

Aşkıyla (Tutkuya dönüşmüş sevgimle) Ay gibi eriyorum;
Gök gibi Ay’ın üstüne titriyor, dönüp duruyorum amma;

Benden sonra yüzyıllar geçer de gene bir gazel okunur, Yusuf gibi güzel bir surette dolunaya döner de doğar (Karanlıkta kalanlara aydınlık verir).

Çünkü gönül, toprak altında çürümez;
Ben de bu gazeli gönülden (Sevgiyle, istekle, düşünmeyle kalpten) söyledim, ciğerden (Akciğerden) değil.

Davud’a benziyorum ben (Allah’a dönük bir kulum, güç ve kuvvet sahibiyim, Allah katında yüce bir makamım var, bilgin ve ilim sahibiyim, Allah’tan aracısız ilim öğrenenim, Allah’ı daima anan, tespih edenim, cinler, vahşi hayvanlar, doğa emrime uyar), sizlerse (Bu yazıyı okuyanlar) tertemiz kuşlarsınız;
Bu gazellerse yazılmış Zebur’dur (Tanrı’dan gelen kutsal sözlerdir) sanki.

Tanrı, bu kuşların (Mevlana Hazretlerine inanan-seven kişilerin) kanatlarını dökme (Yücelere uçmalarını engelleme);
Çünkü candan dosttur bunlar.

Tanrı, elimi dudağıma koyuyorum;
Artık söylemeyeyim, susayım.
Çünkü daha da fazla sarhoş oldum gitti.

Oraya sarhoş bir halde gittim de a güzelim dedim;
Deli-divane ettin beni, kulağını ver dinle.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Aşk yüzünden dertli-üzüntülü olanın, acı çekenin gideceği yerin Tanrı dostunu sevgili yapmış olanların yanı olduğunu öğrendik.
2.     Mevlana Hazretleri ile bilgisizlikten kurtulmuş, yapacağı işi bilen, dikkatli ve tetikte olan, sevgi ve saygı duyanlar ile iyi ilişkiler kuracağını öğrendik.
3.    Gönlümüzün vücudumuz gibi çürümediğinden gönülden söylenen sözlerin kaybolup gitmeyeceğini öğrendik.
                           * 
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin kitabı olan, Allah’tan gelen ilahi sözleri kayıt altına aldıran, peygamber olmasa da peygamber görevi yapan, hatta daha fazlasını yapıp güzel insan yetiştiren, Allah’a ulaşmak isteyenlere yol gösteren, yolu aydınlatan, yolu tarif eden, görünerek-görünmeden yardım eden ölümsüz bir Allah dostu olduğunu öğrendik, anladık.
                           *

RAVLİ

Popüler Yayınlar