26 Ağustos 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1750 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri tutkulu sevgiyi anlatıyor)
                                                           
1750. Kendine gel de sus, yum (Kapat) artık ağzını sedef gibi;
Çünkü şu dilin yok mu, canına düşmandır senin a oğul.

Tebrizli Şems geldi, can sevinç içinde;
Çünkü Şems’le kıran etti (Çok kişinin canını az bir zaman içinde aldı) a oğul.

Cansız-gönülsüz, deli-divane oldum da geldim a oğul;
Yüzümün rengine bak, ne olduğunu anla a oğul.

Hayır, yanlış, ben gelmedim, sen geldin;
Benim varlığımda gizlendin de sen geldin a oğul.

Altın gibi bir zamancağız güledur ateş içinde;
Güledur da gülen bir bahtı, neşelenen bir talii (Kader, kısmet, kaderi, bahtı) gör a oğul.

Gönül meyhanemde düşünceler var;
Çünkü sarhoşlar birbirlerine girdiler a oğul.

Ayağını dire (Israr et), sarhoşların coşkunluğunu seyret;
Kapı kırıldı, kapıcı kaçtı a oğul.

Geldim, bir de ayna getirdim sana;
Yüz çevirme, yüzünü bir seyret a oğul.

Benim küfrüm, sendeki imanın aynası;
Küfrü de seyret, imanı da a oğul.

Susarken naralar atıyorum;
Hem susarak, hem söyleye-söyleye geldim a oğul.
,
Sırrı ortaya koy, gizleme;
Kulunu (Sevgi ve dostlukla sana bağlanmışları) her an yüceltme.

Sen her şeyin nerden olduğunu daha iyi bilirsin;
Yanlışlar olduysa, yapılmayacak işler yapıldıysa onları bizden bilme.
                           ***    
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Canımıza en çok zarar verenin konuşmamız olduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin cana can katan sözleriyle boş ve zararlı sözlerden kurtulduğumuzu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin varlığında gizlenmemiz (Kendisin severek, sözlerini okumakla, hayat öyküsünü öğrenmekle sanki beraber yaşamak zevkine ulaşarak), onun güldüklerine gülerek, gülen bir bahtın, talihin yaşamına alışmamız gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin gördüğü gözle hayata, kişilere ve olaylara bakmamız, kendini sarhoşlukla gizlemiş kişilerin sevinçli yaşayışlarını seyretmemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin kendimizi olduğumuz gibi görüp öz-eleştiri yapıp, yanlışlarımızı-eksikliklerimizi Mevlana Hazretlerinin önerileriyle güzelleştirmemiz gerektiğini öğrendik
6.    Mevlana Hazretlerinin gözetimiyle yani bu okuduklarımızın anlayışıyla imanımızın aynasında nasıl imanlı bir kişi olarak nasıl inkârlar ettiğimizi görüp anlamamız gerektiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerini tutkulu bir sevgiyle sevenin, her sözüne saygı duyanın Mevlana Hazretlerinin susarak anlattıklarını duyup anlayabileceğini öğrendik.
8.    Ağız açılmadan, dil oynamadan, ses kulağa gelmeden söz söylemenin ve sözü duymanın bu yolda mesafe almışların kazandığı bir özellik olduğunu öğrendik.
                            * 
İşte böyle yaren;
Yaptığımız yanlışları başkalarını suçlayarak kurtulup temizleyeceğimizi, kendi görev ve sorumluluğumuz için hazırlık yapmadığımız için yanlışlara sebep olduğumuzun bilincine vararak kabul etmemiz ve düzeltme yolunda adım atmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                           *

RAVLİ

Popüler Yayınlar