7 Temmuz 2013 Pazar

NE İSTİYORSUN NE ARIYORSUN

İskender-i Rumi’nin ölümü 248

İskender, dünyadan giderken bir hâkim (Âlimlere ders veren bilgili) ey talihi kutlu padişah dedi.

Değil mi ki toprak altında kaybolup gideceksin; ne lüzumu vardı bu kadar nimetin, bu kadar devletin?

                                   ***
Yazıklar olsun, yazıklar olsun ki ömrüm gitti; benimse yazıklar olsun demekten başka işim gücüm yok.

Zamanımın bittiğini, ömrümün geçip gittiğini gördüm de kendimden ümidimi tamamıyla kestim.

Boyuna kendi canımın kanına girdim; ömrüm boyunca ziyan etmekte olduğumu gördüm.

Bir iyiliğe, bir esenliğe kavuşurum ümidiyle bekledim; fakat ömrüm sona erdi, halimse beter oldu.

Dünya sıhhatimi elimden aldı, yerine de hastalık verdi; gençliğimi aldı gitti, yerine ihtiyarlık verdi.

Ne bedenimde kuvvet var, ne canımda güç; bir zamancağız bile yaşamayı istemiyorum artık.

Ölümden başka bir dileğim kalmadı: birazcık bile yaşamayı istemiyorum.
Yokluktan da eser görmedim, görmedim ama görüyorum ki yok olmaktan başka çarem yok.

Kimi vakit yastayım, kimi vakit bayramda; zaman oluyor.
Tanrı korkutuşunu düşünüp elemlere düşüyorum.

Bütün dünya mülkünden elimde bir gönül vardı zaten; o da kan kesildi; başka bir şey bilmiyorum.

Gönlümde şaşılacak kadar çeşitli gamlar var; gönüldeki bu ateş, bu kan, ne şaşılacak şey, ne de fazla.

Bu denize muhakkak batacağım, ama nasıl çıkacağım?
Bundan korkuyorum.

Ölümden niye gönlüm ıstıraplara düşsün, kıvransın?
Zaten bir hiç olan âlemdeyim; neden bir hiçe gönül bağlıyorum?

Bütün ömrüm masalla geçti gitti, ömür geçip gittikten sonra başka ne gelecek, ne olacak ki?

Elim boş, işim bozuk; şaşkınlıktan canımın ayağı balçığa kakıldı kaldı.

Musa’nın kavmi gibi çölde kaldım; tatilden teşbihe düştüm (iş yapmadım ama yapmış gibi göründüm).

Ne bir şey okudum, ne yol aldım; küfürle iman arasında kalakaldım.
Şimdi şaşkın bir halde bir bucağa yaslandım; yüzümün altına da elimi koydum; yastık edindim.

Dünyada gam, tasa lazımsa sana, gel de birazcık gönlümün yanında otur.
O kadar gamım, elemim var ki, sanki gönlümün üstüne yüzlerce dağ yıkılmış.

Her solukta binlerce derde batıyorum; gönlüme yağmur gibi dert yağıyor.
Aziz ömür gülüm tikene takıldı; sona erdi; bense daha işin başındayım.

Başımdan geçenleri anlatmama imkân yok; soluğumu kıstım; dilsiz olup kaldım.

Ne söyleyeyim?
Ne söylediysem gene de söyleyeceklerim var.

Kime söyleyeyim?
Halkın hepsi de uykuda.

* Bilgi dili güneş gibi parlamada; irfan diliyse ( bilme ve anlama) ebedi olarak susmada.

Bir sarhoş gibi şaşkınlığımı söyledim; bir avuç toprak gibi toprak altına girdim, uyudum gittim.

Bana söyleme diyorsun, söylemeyeceğim artık.
Ama ne yapayım?
Söylemezsem de yanarım.

Halk benden boyuna sözler sorar; ama yanıp yakılmamdan hiç mi korkmaz?
Azizim, başımdan geçeni söyledim sana; sen de bir duayı esirgeme benden.

Senden tertemiz bir dua gelirse toprak altında bile olsam bana, o dua yüzünden yüzlerce nur gelir.

Eline bir şey geçmeyen, hatta geçse bile boyuna değil de arada bir geçen kişinin

Gösteriş yapmaksızın seher çağlarında duaya koyulması daha iyidir.

Şimdi, gönül ehlinden halvetlerde (Yalnızlığa çekilerek ibadet edenler), öz doğruluğu ile bana dua etmesini istiyorum.

Bu sözlerimden maksat da ancak dua istemektir; maksatsız, karşılıksız iş, Tanrı’dan başkasında olamaz.

Azizim, sana erlerin hallerini söyledim; sen de ersen, unutma beni.
Bu sırdan bir zerre nasibin varsa işin, boyuna gönül yanışıdır.

Bu işte yasa batmışsan ağlayıp feryad etmek yaraşır sana.
Ama sen öylesine aldanmışsın, öylesine süse püse dalmışsın ki ağlayış duysan oyun sanırsın.

Ağlayıp feryad ediş, hürlere yaraşır; feryad etmek, işi bozulmuşların işidir.
Sen de âşıksan, bir sevgiliyi yitirdiysen, sen de o işe düşmüş, başı dönmüş kişiysen.

İzinin tozu bile belirmeyenin izini arıyorsun demektir; bir an bile aramaktan bıkmazsın elbet.

Bir şey kaybetmediysen şaşılacak şey şu:
Bunca arayış neden, ne istiyorsun ki?

                                         ***
        İLAHİNAME II FERİDEDDİN-İ ATTAR M.E. B.                              
             ŞARK İSLAM KLASİKLERİ

                                             *
RAVLİ

 

Popüler Yayınlar