15 Ocak 2014 Çarşamba

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 304

Ten becân cunbed nemi bini tu cân
Lik ez cunbiden-i ten cân bidân                                                                        
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 4.inci cilt 155 inci beyit açıklaması)

“ Beden, canla hareket eder ama canı göremezsin.
Görmezsin ama bedenin hareketini gördüğün zaman, canın mevcudiyetini anla.”

Can (Tenden tam anlamıyla bağımsız olan ve ona can vererek yaşamını sağlayan; bireyden geçici bir süre için ayrıldığında bayılma, uyuma, düş görme, sayıklama ya da tutarık tutmasına, dönmemek üzere ayrıldığında ise ölümüne yol açan ölümsüz güç.), canandan (Sevgili, gönül verilen, âşık olunandan) dirilmezse tenin hareketi seyyiât (Kötülük) olur.

Can canandan hâs  (En iyi cinsten, katışıksız, iyi nitelikleri kendinde toplamış) bir hayata erdi mi (Olgunluğa ulaştı mı) ten, her suretle Tanrı’ya ibadet etmeye koşar.

Kimin ruhu hayvani (Duygu ve hareket yeteneği olan, içgüdüleriyle hareket eden canlı yaratık, akılsız, duygusuz, kaba, hoyrat (kimse)) ise onun hareketi şeytani (İnsanları Allah'ın emirlerine karşı kışkırtan, kötülüğe yönelten, kötü düşünceli, kötü niyetli kimse, çok kurnaz, uyanık (kimse)) olur.

Kimin ruhu insani (Toplum hâlinde bir kültür çevresinde yaşayan, düşünme ve konuşma yeteneği olan, evreni bütün olarak kavrayabilen, bulguları sonucunda değiştirebilen ve biçimlendirebilen canlı.) ise onun bütün hareketleri rahmani (Ayrım gözetmeksizin tüm canlılara merhamet eden, koruyan.) olur.

İyilik edersen Haktan cennet nimetlerini erersin (Amacına ulaşırsın).
Kötülük edersen cehennem ateşinde yanarsın.

                                              ***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri koll. Şrt.

                                           ***
Neler öğrendik:
1.    Allahın sanatı olarak; yarattığının tercihine bırakmadan istediği gibi hareket ettirdiğini öğrendik.
2.    Gönül sahiplerinin bir parçadan bütünü görecek yetenekte olduklarını öğrendik.
3.    Hareketsiz bir şeyi hareket ettiren etken olmadıkça yerinde duracağını öğrendik.
4.    Vücudumuzu hareket ettirenin can olduğunu öğrendik.
5.      İnsani ruhu geliştirip olgun kişi olursan bu durumu ispatlayan göstergesinin Allah’a ibadet etmeye başlamak olduğunu öğrendik.                                                                    
                                          *
İşte böyle Yaren,
Gördüklerimizi zaten görüyoruz, bunlardan söz etmenin ne önemi var ki?

Önemli olan göremediğimiz varlıkları ve tesir eden gücü bilmemiz, tanımamız ve yararlı işlerde kullanmamız gerekir.

İyilik ve kötülük yapma tercihini Allah bize bırakmış ve karşılığını da açıkça belirtmiştir.
                                                     *                                                                                                                                                                                                      RAVLİ


Popüler Yayınlar