Kurb ne bâlâ ne
pesti reftenest
Kurb-i Hak ez
haps-i hesti restenest
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
3.inci cilt 4514 inci beyit açıklaması)
“ Yakınlık ne yukarıya
çıkmaktır, ne aşağıya inmektir.
Hakka yakınlık, varlık hapsinden
kurtulmaktır.”
O, bize bizden yakındır.
Fakat bu ne şaşılacak şeydir
ki, biz perde içinde olduğumuzdan, ondan ayrıyız.
Bizdeki bizlik, Zat-ı
Kibriyasına (Büyüklüğünü, ululuğunu görmeye) perdedir.
Perde açılır da biz,
bizliğimizi nefyedersek, O’nun asıl bizliğimiz olduğunu ispat ederiz.
Bizim varlığımız, bize
perdedir.
Bu varlık Seddi (Engeli), kalktı mı, Ahâd (Bir)
kalır.
Allah, yokluktan varlık
getirir.
Bil ki, O’nun (Allah’ın) sanatının
iş yeri yokluktur.
***
Neler öğrendik:
1.
Hak yakınlığında
aşağı yukarı olmadığını yani Allah’ı yukarıda sanmanın yanlış bir anlayış
olduğunu öğrendik.
2.
Allah’a ulaşmak
isteyen yolcunun altı yönden (Yukarı, aşağı, ön, arka,
sağ, sol) kurtulması gerekmekte olduğunu sonra da varlıktan kurtulması
gerektiğini öğrendik.
3.
Varlık dediğimiz
dünyaya ait sahip olduğumuzu sandığımız mal, para, makam, benlik, onur, kibir,
yani seni sen eden sandığın dünyaya ait bütün bağlanmalardan, dayanmalardan
kurtulmamız gerektiğini öğrendik.
4.
Peygamberimizin
miracını çok kişinin bir fikir sahibi olması için anlatılan ata binip uzaya
uçtuğunu, orada Allah’la konuştuğunu anlamanın yetersiz anlatım olduğunu
öğrendik.
5.
Bütün madde âleminden
kurtulup ışık âlemine geçildiği zaman Hakka yakınlığın başlayacağını öğrendik.
6.
Varlık âleminin
Allah ile aramıza bir perde oluşturduğunu bu yüzden Allah’ı kendi içimizde
aramak yerine başka yerde aradığımızı öğrendik.
7.
İnsanların icadı
ile bazı maddesel şeyler (Para, altın, mal, mülk, makam
vs.) aşırı büyük gösterildiğinden ve kabul gördüğünden büyüklük kavramının
yanlış oluştuğunu öğrendik.
*
İşte böyle Yaren,
Yüksek bir binanın
aşağısından yukarı bakarsan ne büyük bir bina olduğunu görür ve hayret içinde
kalırsın.
Aynı binaya uçaktan baktığın
zaman da bir onu kibrit kutusu gibi görürsün.
Bu misalden anlıyoruz ki kişi
bulunduğu yere göre büyük veya küçük tanımı yapar.
Bu tanımlama aklın bilgi ile işlemi
ve görüş kuvvetine de bağlıdır.
Herkesin bilmediği yokluk âlemini
Hazreti Mevlana bize tanıtıp öğretmiştir.
Bu dünyaya nasıl bir yerden,
nasıl bir yoldan geldiğimizi bilmemiz gerekir, çünkü geldiğimiz yere aynı
yoldan döneceğiz.
Konunun önemi ve anlaşılması
için:
RAVLİ YOKLUK MAKAMI yazarak bu konuların geçtiği yazıları okumalısın.
* RAVLİ