10 Ocak 2014 Cuma

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 293

Gerne nefs ez Enderun rahet zedi
Rehzenanra ber tu desti gey budi
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 3.inci cilt 4063 inci beyit açıklaması)

“ Nefs, senin için iç âleminde yolunu kesmeseydi bu yol kesiciler, sana el uzatabilirler miydi?”

Aklın eğer aşk kadehinden içerse, aklın mest, nefsin sana râm (Boyun eğen, kendini başkasının buyruğuna bırakan.) olur.

Akıl zalim ( Acımasız ve haksız davranan, zulmeden) nefse galip gelirse can padişahına vezir olur.

Kâfir (Tanrı'nın varlığını ve birliğini inkâr eden kimse.) nefs (Eğlenceden, gönlü esir etmiştir.
Vezir olan akıl, onu esaretten kurtarır ve o güzeli can padişahına götürür.

Padişah da o dilberle gizlice zevk(Hoşa giden veya çekici bir şeyin elde edilmesinden, düşünülmesinden doğan hoş duygu, haz) ve sefa(Gönül rahatlığı, rahatlık, kaygısız ve sakin olma) içinde yaşar.
Gönül kıymetlidir, naza (İsteksiz gibi görünerek yalvartmak amacıyla yapılan davranış ) yaraşır.

Fakat şehvet (Aşırı istek) yüzünden hırsa ( Sonu gelmeyen istek, aşırı tutku), tama’ a (Aç gözlülük, doymazlık) esir olmuştur.

                                                     ***
Neler öğrendik:
1.    Aşırı isteklerin hâkimiyet kurması ve baskı yapması ile kalbimizin sonu gelmeyen aşırı isteklere, doymazlığa esir olacağını öğrendik.
2.    Düşmanımızın en kuvvetlisi içimizde olduğunu öğrendik.
3.    Nefs ve iblisin yönlendirmesine kendimizi kaptırırsak; bunların bizi dünya sevgisi ile oyalanıp ebedi azabı önemsiz göstererek aldatacağını öğrendik.
4.    Nefsin ve iblisin hilesinin kuvvetli olduğunu; güzeli çirkin, çirkini güzel göstereceğini, saman çöpünü dağ, bir dağı da saman çöpü olarak gösterebileceği sihre sahip olduğunu öğrendik.                   
                                          *
İşte böyle Yaren,
Akıllı kişi yolu bilen birisi ise; boş sözlere bakıp yolundan kalmayacağını, yapılması gerekeni yapacağını öğrendik.
Hakikati yanlış gösterenden
Nefis ve şeytan görünüşte iki gibi kendini gösterse de bir olduklarını öğrendik.
Akıl ve meleğin bir olduğunu, ama kontrol bakımından iki gibi göründüğünü öğrendik.
Nefis sonucu düşünmez, akıl ne sonuç alacağını düşünür.
Aklımız nefse esir olursa, akıl olmaktan çıkar sırf nefis olur.

RAVLİ İBLİS
RAVLİ NEFİS
RAVLİ AKIL yazarak Googleden okumalısın.

RAVLİ                                *    
                                                                            

Popüler Yayınlar