31 Temmuz 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5700 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5700.A güzeller padişahı, Allah için olsun, kaçmasan, sevgi şarabım kadehime döksen de sunsan, öğüdüme kulak assan ne olur?


Hele ey ön-son, hele o övünç veren şarabı (Tanrı şarabını) sun.,

A benim aşkı beğenen güzelim, şu meclis seninle ışıklandı.


Anlamlar (Kelimelerden, sözlerden, davranışlardan, olayların dayandığı sebep veya bu sebeplerin yol açtığı sonuçtan anlaşılanları, bunların hatırlattığı düşünce ve nesneleri gösteren) meyhanesinden (İnsanı sarhoş eden bu yerde) o can şarabını sun.,

Bu kulun-kölen (Sevgiyle bağlanmaya, sevgi, dostluk göstermeye, karşılıksız hizmet etmeye) layıktır (Uygundur) ona;

O şarabı sunarlar bana.


O can sözlerini söyleyeni şu doğru-düzen sözden, şu halka göre konuşmadan uçur-gitsin..

Yörük ata benzeyen sözlerim, zati burda koşacak meydan bulamıyor.


Gıdam gökten gelmede;

Dünya nimetlerine ağzımı yumdum.,

Öyle bir düzenbazım ki karnım zarı-zarı ağlasa bile ben güler-dururum.


Sarhoş bülbüle döndüm;

Kafesimi kırdım-gitti..

Yücelere uçtum;

Çünkü yüce gökenim (Büyük olmama rağmen daha hızlı manevra kabiliyeti olan biriyim) ben.


Öylesine sarhoş değilim, öylesine yıkılmamışım ki ateş yaksın, su götürsün beni..

Tümden deliliğe batmışım, zincirlere vurulmuşum ben.


Külah (Başlık) gittiyse yürü-git de;

Kel değilim ki, başımda halka-halka saçlarım var.,

Eşek öldüyse varsın-olsun de, şu yörük atın üstündeyim ben.


Tümden solukla doluyum;

Çünkü ney'im ben, sense neyzensin.,

Benim yakınım sensin a benim canım, o yakın yüzünden beğen bari beni.


Senin şeker kamışının yüzünden nice tablalar kırdım-döktüm..

Senin Ab-ı hayatın (Olgun insanın aklını hayvani bir hayata mahkum olmasından kurtaran, insan aklını diriltmek için söz) için nice dereler kazdım.

                                      ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                     ***

      Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinden Tanrı şarabı ikram etmesini istediğini ve sevgi beklediğini öğrendik.

  2. Allah dostlarının toplantısında Şems Hazretlerinin sözleriyle ışıklandığını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine sevgiyle bağlandığını, sevgi, dostluk göstererek ve karşılık beklemeden hizmet etmeye kendisinin hazır ve uygun olduğunu öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin sözleri, davranışları, bunların dayandığı sebep ve sonuçları, farklı bir anlayışlardan temizleyip hakikati olduğu gibi gösteren sözler olduğunu, bunu algılayacak yetenekte olanların çok mutluluk duyacaklarını öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin sözlerinin insan yaşayışına güç veren doğru ve düzen sağlayan sözler olduğunu, öğrendik.

  6. Şems Hazretlerinin sözlerinin meydanı doldurduğunu, Mevlana Hazretleri bu yerde söz söyleyecek yer bulamadığını öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri gıdasının gökten geldiğini, dünya nimetlerine ağzını kapayarak söz etmediğini, dünya hayatına kendi sıkıntıda, acı içinde olsa bile gülerek baktığını öğrendik.

  8. Mevlana Hazretlerinin hızlı hareket eden, kafeslerden, dünya bağlarından hoşlanmadığını, yücelere uçtuğunu, aklı başında olarak yıkılmadan, sürüklenmeden yaşam sürdüğünü öğrendik.

  9. Dünya kazanımlarını kaybetsek öz varlığımız olmasının yeterli kazanımın olduğunu bilmemiz, üzülmemek gerektiğini öğrendik.

    Mevlana Hazretlerin tatlılıkla dolu olduğunu, dudağımızı onun dudaklarına yani sözlerine dudağımızı dayamamız, beğenip sevmemiz gerektiğini öğrendik.

                                       İşte böyle yaren;   

Kişi olgunluğa ulaşsa bile hayvani aklın etkisinde ve zorlaması altında mahkum olmuş olanı, Mevlana Hazretleri bu olgun kişiyi hayvani aklın baskı ve zorlamasından kurtarıp insani aklını dirilten sözler söylediğini öğrendik, anladık.
                                                   *
RAVLİ


Popüler Yayınlar