24 Temmuz 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5630 İNCİ BEYİT

 (Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5630. Herkes (İşini iyi bilen, yetenekli kimse bile olsa) er olup (Yiğitlik, kahramanlık edip) gelmez;

Görünse de dayanmaz.,

Bana sen gel, Ab-ı hayat (Olgun biri bile olsam hayvani bir hayata mahkum olmamdan aklımı kurtararak dirilten) sensin bana;

Senden kaçmama, sana dayanmama imkan yok.


Sen, bana öylesine bir ölümsüz cansın ki yaşayış kadehini sunarsın..

Sen bana öylesine bir bağış defınesisin ki adımı yoksul takarsın.


Hele yeter, hele yeter, sus;

Can sesini azalt, dağım ben çünkü ses değilim;

Kalemim ben, kalem gıcırtısı değil.


Feilatun, fellatun, fellatun, fellatun;

Herşeyi söyle:

Fakat adı-sanı (Tanınmış) yayılmış padişahlar padişahımdan bahsetme, ona dair bir soluk bile üfürme.


Vur o tatlı perdeyi (Müzik aletini çalma tekniğine), senin o tatlı perdenle sarhoşum.,

Ey sarhoşların Hatem'i (Cömerti), elime koca sağrak (Tanrı şarabı dolu kadehi) sun.


Hele a sarhoşların sakıysi (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi);

Kavgaya girişmişim de ansızın, ama bilmeden kaç kadeh kırmışım;

Kızıp da yüzünü çevirme benden.


Kendisine yüzlerce testi sunulanın kadehi kırılmış;

Nesi azalır ki?

Senin gibi ben de yoka-yokluğa tapmadayım (Çok değer vermişim);

Kır-gitsin varlık şişesini (Güvenip bağlandığın dünya malının ayak bağı olduğunu bilerek bırak)


Kimsin diye sorma bana;

Sun (İkram et) o altı (Yukarı-aşağı, sağ, sol, ön, arka) yönlü kadehi, sarhoş oldum mu kimim, ne biçim kimseyim, görürsün.


Şaraba tapma yüzünden sarhoşluk denizine daldım-gitti..

Senin arkandan sıçradım, denize daldım;

Artık şaşırıp kalmışsam ne arıyorsun beni?


A hoca baba, hiç çekinmeden sun bugün.,

Gussanın damarını kopardım;

Gamdan (Dert)- gussadan (Kederden, tasadan, kaygıdan) kurtuldum-gitti.

                                ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

      Neler öğrendik;

  1. Her kişinin cesaret edip Mevlevi öğretisine yiğitlik edip gelemeyeceğini, gelse bile dayanamayacağını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri; kendi öğretisine gelen kişi olgun olsa bile onun hayvani akıla mahkum olmuş olduğunu bildiğini, aklını hayvani akıldan kurtaracağını, bu öğretiye dayanmak, kaçmamak gerektiğini öğrendik.

  3. Şems Hazretlerinin ölümsüz bir cana sahip olduğunu, bağışlarda bulunan kişi olmasına rağmen adını yoksul olarak taktığını öğrendik.

  4. Sözlerle anlatılan, boş sözler söylemediğini, Mevlana Hazretlerinin yüce bir dağ olduğunu, Şems Hazretlerinin sunuşlarıyla aşk sarhoşu olduğunu öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri gibi aynı değerlere sahip olduklarını öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin daldığı hakikat denizine daldığını, şaşırıp kaldığını öğrendik.

                        *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yolunu izlediğini, onun hakikat denizine daldığını, dertten, kederden, kaygıdan, kurtulduğunu öğrendik anladık.
                           *
RAVLİ

Popüler Yayınlar