1 Ağustos 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5710 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5710. Mademki dünyanın canı sensin, kem göz (Baktığı kimseye zarar veren veya nazr değdiren göz) değmesin diye beni tümden yakar- gidersen değer;

Çünkü üzerlik tohumuyum (Tohumlarından tütsü olarak kullanılan, nazarlık olarak kullanılan bitki gibiyim) ben.


Yanarsam odağacına (Yanarken güzel koku veren odun ve kabuğuna) dönerim;

Düzülür (Süslenip)-koşulursam (İş yaparsam) bayrama benzerim.,

Fakat ne o bayram yüzünden gülerim, ne şu odağacı oluşuma yerinirim (Pişman olurum).


Başımda senin sevdan var, düşünce başını kaşımıyorum ben.,

Ne nasıl olduğumdan haberim var, ne ne kadarım, kendime bakıyorum.


Ekşi değildir o yüz, mahsustan yüzünü ekşitiyor da yüzüm ekşise de diyor, gene o bal değil miyim, gene o şeker değil miyim ben?


Gönlüm (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağı) senin sarhoşun oldu mu, bütün canlar (Mevleviler) kul olur (Sevgiyle bağlanırlar), köle (Karşılık beklemeden hizmet eden) kesilir bana.,

Senin elinden gelirse zehir bile bir zarar vermez bana.


Can Sidresinin (En yüksek makamın) dalını çek, eğ de ver elime.,

O yüce kaleye at kemendimi benim.


Ne şu gelire yamanır-kalırım, ne şu zamanın dönüşünden korkarım.,

Ne kadar çok çark urur (Vurur)-dönersem (Sol ayak sabit sağ ayakla kendi etrafında dönersem) o kadar gazla (Aydınlatma gereciyle) gelir (Kazanım) vermezler mi bana?


Sun (İkram et) dün akşamki şarabı (Tanrı şarabını);

Senin tatlı şarabınla sarhoşum.,

A alemin Hatem'i (Cömerti), elime bir koca sağrak (Kadeh) sun.


A erlerin sakıysi (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan);

Bir soluk bile yüzünü çevirme benden;

Kadeh;

Şişe kırmadıysam sen de gönlümü kırma benim.


Elimde bir kadeh vardı, düşürdüm, kırdım;

Yüzlerce çıplak ayağı (Görgüsüzlerin ve bilgisizlerin) da kadeh kırıklariyle yaraladım.

                              ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

      Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri zarar görmesin diye kendi canını feda edecek durumda olduğunu, kendisinin yansa bile şikayet eden olmayacağını öğrendik.

  2. Şems Hazretleri yüzünü ekşi ise bile küskünlük veya hoşnutsuzluk anlatmadığını, tatlılığını kaybetmediğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin kalbinde oluşan duygularının kaynağı Şems Hazretleri olunca bütün Mevlevilerin canla başla hizmet etmeye koyulduklarını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden zehir bile gelse zarar vermeyeceğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretlerine baş eğip öğretisini doğru kabul edenin en yüksek makama doğru götüreceğini, elinden tutacağını öğrendik.

  6. Yüce yerlere çıkmak için uğraşı vermemiz, cesaretle ilerlemek gerektiğini öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri öğrencileri eğitmekle aydınlatma ile geçirdiği zamanın karşılığını elbette alacağını öğrendik.

  8. Allah'ı sevdiren,Alla nuru saçan Şems Hazretlerinin Tanrı şarabını ikram etmesini, yüz çevirmemesini istediğini öğrendik.

                              *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri sözleri etrafa saçılınca görgüsüzlerin, bilgisizlerin yaraladığını öğrendik, anladık.
                                   *
RAVLİ


Popüler Yayınlar