21 Temmuz 2022 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5600 İNCİ BEYİT

 (Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5600. Elimde bir kadeh var ama, and olsun Tanrıya, sen olmadıkça içim almaz (Sen olmadıkça Tanrı şarabını içmem), kıyametedek içmem de içmem.


Ay'a benzer (Parlak) yüzün seherimdir (Güneş doğmadan önceki zamanda esen, insana canlılık, dirilik veren rüzgardır), kapkara saçların gecem (Ayıpları gizleyendir).,

And olsun Tanrıya saçların olmadıkça ne yatar-uyurum, ne uyanır-kalkarım.


Senin ululuğunla uluyum, senin işvenle (Hoş ve altadıcı tavrınla) kılavuz kesilmişim..

Halil'in (Allah'ın sadık, samimi dostlarının) soyundanım ben;

Onun için de şu yakıp yandıran ateşin içindeyim.


O testiden sun suyu;

İki günlük aşk değil bu.,

Gamın (Üzüntün), namaz gibi, oruç gibi farzdır bana.


And olsun Tanrıya, bahtı olmayan, senin suyunla sulanmayan ağaca deniz bile su verse kupkuru odun kesilir-gider.


A gönül, yücelere uç, uç Tanrı gücüyle.,

O yüce baş köşede bile senin gibi bir sığınak yoktur bana.


Belalar (Sıkıntılar, dertler) gelip çattığı zaman herkes Tanrıyı över.,

Fakat sen, gökyüzü gibi gece-gündüz hazır ol, övmeye koyul.


Tebriz’in övüncünün huyunu-husunu (Yaradılış, tutum ve davranış, huy) tam olarak söylemeyeceğim..

Ne yapayım?

Şu miski (Güzel kokuyu) herkese boyuna damlatayım diyorum ama kıskançlık koymuyor.


A dostum, beni garip koyma, senin sevdana düşmüşüm., ,

Minarenin yücesine çıkmışım;

Seni arıyorum, seni istiyorum.


Senin yüzünden sarhoşum, mahmurum (Sarhoşluğun sebep olduğu sersemlik içindeyim), kendimden haberim yok.,

Sana düşmüşüm, sana alınmışım, başımı bile kaşımaya vaktim yok.

                                   ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                  ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri olmadıkça Tanrı şarabı içmeyeceğini, bir ve birlikte olmadıkça kendinden geçecek hiçbir işe girişmeyeceğimizi öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yüzüne baktıkça güç, kuvvet, can, dirilik bulduğunu, saçlarının içinde kendini kaybettiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ululuğunun gereği yaptığı iyilik ve bağışlarla kendisine izlenmesi gereken yol ve davranış olarak seçtiğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine sevgi, bağlılık ve dostluğunun Allah'ın emri gibi kabul edip gerçekleştirdiğini, kısa süreli olmadığını öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin iyilik ve yardımı olmadığı ağacın meyve veremeyeceğini, kuruyup gideceğini öğrendik.

  6. Başımıza sıkıntı gelince Şems Hazretlerinden yardım istememiz gerektiğini öğrendik.

                        *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini yükseklerde aradığını, istediğini, sevdiğini, dost olduğunu, bağlı kaldığını bu yüzden sarhoşluk ve sarhoşluğun sersemliği içinde olduğunu, başka bir arayışının olmadığını öğrendik, anladık.
                                    *
RAVLİ

Popüler Yayınlar