26 Temmuz 2022 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5650 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5650. Gizli güzelimin yüzünden, gizli bir ateşle gönül gibi tutuşmuşum.,

gönlümü parlatacak bir güzel yüzünden susmuş-kalmışım.


Gördüm ki dilim (Sözlerim), gizlice sırlarımı gammazlıyor.,

Açık söz söylemek şöyle dursun, gizli-kapaklı söze bile ağzımı yumdum, sustum-kaldım.


Hayali, aşk yoluna kılavuz olarak geldi bana.,

Yolundan bahsedeyim;

Fakat kılavuzdan hiç bahsetmem, susmuşum-gitmiş.


Gamla (Üzüntü ile) parıl-parıl parlamışım, gam yüzünden birşeyler bellemişim (Öğrenip akılda tutmuşum)...

Gamdan feryad etsem de gamı bana öğretene dair bir şeycikler demem; Susmuşum.


Fıstık ağızlı bir güzel yüzünden ağzım yumulmuş-gitmiş..

Onun şeker kamışına benzeyen boyu-posu bitmiş, yücelmiş;

Benimse ağzım dilim, şeker gibi yumulmuş kalmış.


Güzeliği, tümden Ay'daki güzellik;

Yoksa tümden zevk mi, neşemi o?

Öylesine tatlı ki ona bakınca şekerden ayırd edemiyorum kendimi de.


Ne diye hangisisin, şu aşkta adın ne diye sorarsın?

A güzelim, dünyanın padişahısın, senin yüzünden ben de dünyanın zevki, neşesi, kesilmişim.


Kadeh gibi sana döküldüm, boşaldım;

Seninle karıldım, birleştim.,

Gördüm ki cana benziyorsun, ben de can gibi gizlendim-gittim.


Hala varsam bas parmağını bana.,

Çünkü kendimi bulamıyorum da ararken parmağımın ucunu dişliyorum ben.


Onun yüzünden mihnetlere (Sıkıntılara) düştüm, kıvranıp duruyorum;

Peşine düştüm, ateş gibi koşuyorum.,

Beni ateş gibi götürdü, yok olup gittim ama kendim gibi iki tane

varlık elde ettim.

                                  ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                  ***

      Neler öğrendik;

  1. Allah'ın güzel yarattığı, gizlediği Şems Hazretlerini gören Mevlana Hazretlerinin kalbinde oluşan duyguların kaynağında parlaklık oluştuğunu, bu güzellik karşısında susup kaldığını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatırken sırları kendi sırlarını açık ettiğini anlayınca sustuğunu öğrendik.

  3. Şems Hazretlerinin kendisi olmasa bile hayalinin yol gösterici olarak geldiğini, fakat bundan bahsetmemek için sustuğunu öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri üzüntüden bile dersler çıkardığını, bunu öğretene bir şeyler demediğini öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin güzelliğinin tümden neşe ve zevk verdiğini tatlılık oluşturduğunu öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri kendini Şems Hazretlerine boşaltarak kendinden gizlendiğini, kendini yok ettiğini öğrendik.

                            *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin canına canını kattığını, kendini kaybedip bulamadığını, peşinden koştuğunu, nereye götürdüyse oraya gittiğini, kendisini iki varlık haline getirdiğini öğrendik, anladık.
                                  *
RAVLİ

Popüler Yayınlar