18 Temmuz 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5570 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5570. Bana karşı ben de yoktur, biz de.,

Başsız-ayaksız yokluğum ben...

Sevgiliden baş çıkarıp görüneyim diye başımdan da vaz geçtim, gönlümden de (Kalbimde oluşan duyguların kaynağından da).


Sana dıvar (Duvar) görünürüm de kendime kapı açarım..

Arada ne el var, ne kol;

Öyleyken gene de kapıdan girerim, dıvardan (Duvardan) aşarım ben.


Sen, işe işler katar, başını, sarığını gösterirsen ben de tutar, her kılının dibinden baş çıkarır, sarık belirtirim.


Vakit geçti diye neden aksamadasın;

Karanlık geceden niye korkuyosun?

Batı tarafından ışıklar saçan Ay'ı doğduruveririm ben.


Sen Tatar'dan korkuyorsun, çünkü Tanrı'yı tanımıyorsun.,

Oysa ki ben Tatarlardan iki yüz iman bayrağı yücelteceğim.


Hele bir soluk susayım da aşk şarabını (Tanrı şarabını) içeyim;

Savaş zırhını giyineyim de safları yarayım, orduyu kırıp geçireyim.


Elimi çırpıyorsam kadınlar yüzünden değil..

Ne bundanım ben, ne ondan;

O koca şehirdenim (Aşk şehrindenim) ben.


Ne oyunun, ne kumarın peşindeyim:

Ne içkinin, şarabın peşinde.,

Ne yoğrulmuşum, ne mahmurluğa (Sersemliğe) düşmüşüm;

Ne böyleyim ben. ne öyle.


Sarhoşam.,

Yerlere yıkılmışsam senin gibi şaraptan sarhoş olmamışım...

Ne topraktanım, ne sudan;

Ne de şu zamanın ehlindenim (Ustasındanım) ben.


Adem oğunun aklı-fikri, şu soluktan ne haber alabilir ki.,

Yüzlerce perde ardındayım;

Bütün dünyadan gizlenmiş-gitmişim ben.

***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin benliğin ve bizliği bağlayıcı söz, düşünce ve davranışın etkisinden kendini özğürleştirdiğini, kendine sevgili yaptığı Allah dostunu anlattığını, kendini ve kalpte oluşan duygularının vazgeçtiğini öğrendik.

  2. Kendini kendine engel olmaktan çıkartan Mevlana Hazretlerinin her kapıdan girecek, her duvarı aşacak duruma geldiğini öğrendik.

  3. Kendini sevgiyle, dostlulukla Mevlana Hazretlerine bağlananın, işler yapanın saygınlığının vücudunun her kılı kadar çoğalacağını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerine her yaştan kişinin korkmadan, karanlık endişesinde olmadan yakınlaşması, ışıklarına kavuşması gerektiğini, ışıklarını karanlıkta kalmışların yararlanması gerektiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri kendine sevgiyle ve dostlukla bağlananların Allah'ı tanıtıp iman bayrağı ile yüceltip korkusuz hale getireceğini öğrendik.

  6. Mevlana Hzaretleri konuşmadan anlatmadan düşman saflarını yarıp perişan ettiğini, bu güçte ve yetkide olduğunu öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri aşk şehrinin insanı olduğunu, başka bir mensubiyete ait olmadığını öğrendik.

  8. Mevlana Hazretlerinin oyun, kumar, içki, ve bunların verdiği sersemliğin etkisinde olmadığını, tarif edilemeyecek bir konumda olduğunu öğrendik.

      *

  1. İşte böyle yaren;
  2. Mevlana Hazretlerinin yüzlerce perde arkasında gizlendiğini çıkıp istediği zaman kendisini ve etkisini gösterdiğini öğrendik, anladık.
  3. *
  4. RAVLİ


Popüler Yayınlar