29 Temmuz 2022 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5680 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5680. Tıpkı Nuhun gemisiyim (Felaketlerden kurtaranım);

Tümden ruh kesilirsem (Bedenini etkin kılan canlılık ilkesi, hayat gücü veren olmam) ne diye şaşılacakmış?

Fetihlerin (Savaşarak elde edenin) fethiysem ( Ülke alan, ülke açan, herkesin takdirini, övgüsünü kazanıp kendine hayran bırakan biriysem) neden şaşmalı;

Padişah soyundanım (İyi ve üstün nitelikler bulunan kökten gelenim) ben.


Görüyorum, dolun-Ay durulmuş.,

Görüyorum, yıldızlar kararmış.,

Görüyorum, deniz coşmuş-kabarmış..

Görüyorum, gemi dalgalar arasında kalakalmış.


Nuh gemisi bile olsam senin yelinle yürür-giderim..

Değil mi ki sen veriyorsun yeli (Rüzgârı), a dostum, yele verme (Savurma, boşuna harcama) beni.


Artık görüyorum;

Topluluk dağılmış-gitmiş..

Görüyorum, örtü yırtılmış.,

Görüyorum, gök delinmiş, yarılmış;

Dalgalar köpürüp duruyor.


Senin denizine geldim mi, Ab-ı hayata (Olgun kişi olarak mahkum olduğum hayvani hayattan kurtularak insan aklımı diriltmeye) dönerim.,

Fakat kıyıya düştüm mü, taşım, kayayım, cansızım ben.


Rabbim (Efendim, sahibim) doğru yolu buldurdu bana;

Aşkla sımsıkı sarıldım ben.,

Aşk, bana derman (Çıkar yol, çare vermek) etmek için doğruldu, beni iyileştirmeye (İş yapmaya engel olan sakatlığımı, yetersizliğimi gidermek veya bozuk olan ruhsal durumumu düzeltmek amacıyla tedaviye) koyuldu;

Acıdı bana.


And olsun Tanrı'ya ki ak doğanım (Padişahın elinde, leşe konmayan avcı bir kuşum) ben, ümidim (Olmasını beklediğim, olacağını düşündüğüm) padişahta.,

Leşin (Pis avın) çevresinde ne diye dönüp durayım?

Ne kargayım ben, ne çaylak (Fare avlayan kuş).

Aşk (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu), evime geldi-kondu;

Elinde de şarap (Tanrı şarabı doldurulacak) kadehim var.,

Yücelmeme bir merdiven, dıvara (Duvara) dayanmış bir merdiven sanki.


Düzülüp koşuldum mu (İş için hazırlanıp gönderildim mi) bayram kesilirim;

Yandım-yakıldım mı, ağacına dönerim (Güzel kokular saçarım).,

Senin yüzünden ağlarım, senin yüzünden gülerim;

Senin yüzünden gamlara batarım, senin yüzünden neşelenirim.


Seninle dirilirim, seninle ölürüm;

Seninle tutar, elde ederim, seninle yitiririm.,

Zemane de seninle susarım;

Gönlüm seninle konuşur.

                                  ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                  ***

      Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerinin öğretisinin kişinin kötü duruma düşmemesi, gerçekleri olduğu gibi görememesinden yanlış kararlar ve yanlış işler yapanların zarar görmeden kurtulmasını, bir yanlış içine düşürmüşken kurtarılmasını içerdiğini, bu durumun sadece öğüt verilerek bırakılmadığını, Hazret tarafından korunur duruma gelen sevgi ve dostluk bağlılığı oluşturmak olduğunu öğrendik.

  2. Mevlana Hazretlerinin kökten gelen asil bir çizgiye kalpte oluşan duyguların kaynağının başkanlığını yaptığını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri savaşarak elde eden biri olduğunu, başarılarını yiğitçe savaşmasına dayandığını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri bu kadar çok değerli özelliklere sahip olmasına rağmen daha iyi için arayışını sürdürdüğünü, böylece Şems Hazretlerini tanıdığını, onun yönlendirmesi ile hareket etmeye başladığını öğrendik.

  5. Şems Hazretlerine olgun gelen kişinin hayvani akılın esaretinden kurtularak insan aklını canlandırdığını, etken hale getirdiğini öğrendik.

  6. Allah'ın Mevlana Hazretlerine doğru yolu bulması için sevgililerinden Şems Hazretleri ile tanıştırdığını, sevdirdiğini, güç verdiğini, iyileştirme, iş yapma yolunda mesafe aldırdığını, ruhsal durumu düzelttiğini, verimli hale soktuğunu öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri bu yola uygun olanları avladığını, leşle beslenenlerin yanına gitmediğini, öğrendik.

  8. Mevlana Hazretlerine aşk ve Tanrı şarabı verilerek yücelmek için merdiven verildiğini öğrendik.

  9. Allah'tan verilen göreve sevindiğini, öğrendik

                           *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerin her sözünün, her davranışının, her duygusunun aşkla ve Tanrı sarhoşluğu ile yaptığını öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ

Popüler Yayınlar