23 Temmuz 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5610 İNCİ BEYİT

 (Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5610. Gönlüm (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) neden aydınlandı, neden devlete (Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamına) erdi (Ulaştırdı);

Söyleyeyim sana:

Şu gönül aynasında (Kalpte oluşan duyguların kaynağında görünen) senin güzelim yüzün var da ondan.


Kınama (Ayıplama) beni dostum, kıyamet (Gürültülü karışıklığa, gürültülü patırtı) gününe bak, beni seyret.,

Tüm dalgayım, tüm coşkunluk, senin denizinin incisi (Şekil değiştirmeyen mücevher sözlerin) var bende.


Hekimler, şeker safrayı (Öd sıvısını) arttırır derler ya;

Dinleme sözlerini;

Senin safran (Benimsememi, kabul etmemi kolaylaştırıcı özelliğin) var bende şekerle (Tatlılıkla) sağlık ver bana.


Hele ey dönüp duran gökyüzü, şimdicek benim hikayemi dinle:

Senin gibi ben de Ay'la (Karanlıkta kalanların yollarını aydınlatan yüzünle) yoldaşım, senin kadar uçsuz-bucaksızım, senin gibi genişim.


Kapıcına geliyorum;

Bana yol vermiyor, kovuyor beni.,

Haberi yok ki gizlice neler görmedeyim;

Seni seyretmedeyim ben.


Kapıdan yol bulamazsam damdan, pencereden girerim.,

Senin havana uymuşum (Huyunu almışım), kapıp koyuvermişim (Bırakmuşım) kendimi;

Tanrı gizlesin, Tanrı korusun bizi.


A hoyrat (Kaba, kırıcı ve hırpalayıcı) kapıcı, yol verme bana, kötü sözler söyle.,

Def (Elde çalınan vurmalı çalgı) gibi vur yüzüme;

Senin defin, senin zurnan var bende.


Def (Elde çalınan vurmalı çalgı)gibi çalgıcının sillesiyle (Elinin iç yüzüyle vurulan tokatla) hünerim (Beceri isteyen ustalık, beceriklilik), daha da çok görünür.,

Hele bir vur da sına, senin hey-heylerin (Sinirliliğin) var bende.


Artık bundan böyle coşmıyayım, fitneler koparmıyayım (Ara bozucu sözler söylemeyeyim)..

Fakat gönüle kim buyruk yürütebilir?

Senin söyleyen gönlün var bende.


O kişiyim ben ki görmem ama vurur, bir üveyk tutarım.,

Dikenler çekerim, kahırlar yutarım.,

Diken, ipek kesilir, atlas olur bana.

                               ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yüzünün kalbinde oluşan duyguların kaynağında olan görüntüde olmasından büyük kazanımlar elde ettiğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sözleriyle coşkunluğa ulaştığını, ayıplanmayacak gürültülü karışıklıklara, gürültülere, patırtılara girdiğini, dalgalardan kaçmadan tüm coşkunluğun derinliklerden elde ettiklerini kazandığını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin öğretisini başka önerilere ve korkutmalara bakmadan sağlık ve tatlılık veren öğretisini almaya çalıştığını öğrendik.

  4. Şems Hazretlerine yoldaş olan Mevlana Hazretleri sonu görülemeyecek kadar genişliğe ulaştığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini görmek için engelleri aştığını, dayak yese bile bunu ustalığın gereği olarak saydığını, Şems Hazretlerinin huyunu alıp Allah'ın gizlemesine ve korumasına sığındığını öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile bütünleşince kendi gönlüne hükmedemez duruma geldiğini öğrendik.

             *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Allah dostu sevgili Şems Hazretlerinden gelen sıkıntı ve zahmetleri kabul edip olumsuz tepki vermediğini, güzel yumuşak hediye gibi kabul ettiğini öğrendik, anladık.
                        *
RAVLİ

Popüler Yayınlar