27 Temmuz 2022 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5660 İNCİ BEYİT

 (Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5660. Senin şekerini elde ettim, senin okunla öldüm, can verdim.,

Fakat ne oldu da seni avlarken yayımı, okumu kırar benim.


Gönül Salâh' ı (Kalpte oluşan duyguların kaynağını düzeltme, iyileştirme), din Salâh'ı (Allah'a, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren, düzelme ve iyileştirme sağlayan) seni sevdi;

Gerçekler güneşi (Hakikati olduğu gibi gösteren), gerçekler alemindeki Ay sana düştü ya;

Artık benim canım (Yaşamımı sağlayan gücüm, diriliğim) da sen oldun-gitti, ruhum da (Bedenimi etkin kılan canlılık gücü de).


Öylesine özü doğru (Benliği, manevi varlığı, içi, nefsi, yönü değişmeyen, eğri, çarpık olmayan) bir kulum ki doğduğum gündenberi gönlü (Kalpte oluşan duyguların kaynağını) de senin gözünle gördüm, canı (Özümü) da...

Gönlü de (Duygularımın kaynağını da) sana verdim, canı da.


Aşk, ne duyar-bilirse seven kişinin havasına uyar da bilir yazısını yazdı., Artık ona baş vururuz, onun buyruğuna uyar-gideriz biz.


Senin şarabını (İkram ettiğin Tanrı şarabını) içtim mi, senin şarabın gibi coştum mu.,

Senin kaftanını (Dış giysini) giyindim mi, beyim, padişahım, Keykubad'ım (Büyük ve ulu padişahım) ben.


Güzellik alemine Ay kesilen (Görünmeyeni gösteren) geldi de kavuşmaya, buluşmaya çağırdı beni.,


Ağırladı, suvardı (Suladı) beni;

Üstünlükte ileri geçti benden.


Halkın içinden beni seçti ya;

Ben de senin sevgi kemerini (Kendimi sevgiliye hizmet etmek için karar verdim) kuşandım.,

Keremini (Bağışını, iyiliğini) gördüm ya;

Ben de keremlere (Bağışlara, iyiliklere) giriştim, lütuf elimi açtımü(Vermeye, bağışlamaya başladım).


Gelin ey aşıklar, gelin;

Ulaşmaya, kavuşmaya teslim olun,.

Dolun-Ay doğdu;

Sevgi geldi-çattı;

Nimetler (Yararlanılan imkanlar) bağışladı.


Adı-sanı (Meşhur olmayı) ne yapayım;

Senin yüzünden kimsecikler yitip gitmez ki.,

Ne edeyim altını, gümüşü;

Şu defineye düştüm zati.


Aşk yalımlandı (Alevlendi);

Işık-ışık doğdu;

Sabrın (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden bekleme) da üstüne yüceldi-gitti..

Dolun-Ay bile görünmez oldu da gönül, baş eğdi, teslim oldu ona.

                                ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                ***

      Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımakla duygularının kaynağında düzelme ve iyileştirmeler olduğunu, baş gözüyle göremediğimiz doğa üstü güçlerin, kutsal varlıkların sistemdeki iyileştirme ve düzeltme vasıtası olmasını sevdiğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin hakikati olduğu gibi gösteren, gerçekleri görünür kılmasını çok sevdiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri kendi inandıklarının, gördüklerinin Şems Hazretlerinin anlatımıyla daha da dirildiğini, bu hakikati gören, yaşam gücünü, diriliğini Hazrete candan bağlandığını öğrendik.

  4. Özü doğru olana Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımadan önce benliğinin, manevi varlığının, nefsinin, iç dünyasının, tüm duyguların kaynağı Şems Hazretlerinin gözüyle görmesi ile kendi varlığını aşkla Şems Hazretlerinin varlığına taşımaya karar verdiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine canını, gönlünü taşıyarak onun ikramı ile coşkunluğa ulaştığını, dünya padişahlığı kazandığını öğrendik.

  6. Şems Hazretlerinin iyiliğini, bağışlarını, ikramlarını gören Mevlana Hazretlerinin kendisinin seçilmesinden çok memnun olduğunu, örnek alarak aynı davranmaya başladığını öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri aşıkları bu alana davet ettiğini, Allah'a ulaşma, kavuşma öğretisine teslim olmaları için davet ettiğini öğrendik.

  8. Allah dostunu kendine sevgili edinenin dünyada sahip olunacak meşhur olmanın, altın, gümüş, makam sahibi olmadan çok değerli olduğunu, sevgilinin yüzünü görmenin hazineler değerinde olduğunu öğrendik.

                                    *

      İşte böyle yaren;

Allah dostuna aşkı alevlenen kişinin ışıklarla dolacağını, sabrının karşılığını fazlasıyla yücelme ile göreceğini, Aşık olduğu Allah dostunun ışığının kuvvetiyle görünmez olacağını, boyun eğerek, teslim olarak birlikte yerini alacağını öğrendik, anladık.
                                        *
RAVLİ

Popüler Yayınlar