30 Temmuz 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5690 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5690.Tanrı ve Din Şemsimin (Güneşinin) Ay yüzü, Tebriz'den doğunca çalışıp çabalama göğümü de aydınlatır, savaşa girişme göğümü de.


Ne adamım ben, ne adamım?

Pek vesveseliyim (Kötü ihtimalleri akla getirip tasalanmadayım).,

Kimi o yana çekerler beni, kimi bu yana çekerler.


Kulağımı tutup çekenin elinde bir yaya dönmüşüm, çekip durmada beni., Tutsa da evin kapısına halka gibi kaksa beni kader, tutar da damdan aşağıya atar, düşürür-gider beni.


Yoksa gökyüzünde bir yıldız mıyım ki burçtan burca giderim;

O burcun kutsuzluğundan ağlarım, bu burcun kutluluğundan gülerim.


Göklere çıkmada, burçlara ağmada, yerlere esmede, yücelere çıkmadayım; Bir soluk, yelle eşim-dostum;

Yeler-yöpürürüm;

Bir soluk da işsiz-güçsüz kalakalırım.


Bir solukta yakıp-yandıran bir ateş kesilirim;

Bir solukta kaçıp giden sel.

Hangi temeldenim, hangi mevsimden.,

Hangi pazarda satın alırlar beni.


Bir soluk olur, göklerin de yücesine çıkarım:

Bir soluk olur, Şam'a. Irak'a giderim..

Bir soluk da olur, ayrılığa dalarım, senin saçlarını geveler-dururum.


Bir solukta Ay'a yoldaşım, bir solukta Tanrı sarhoşu.,

Bir soluk, kuyuda Yusuf kesilirim, bir solukta tümden zarar-ziyan olur-giderim.


Bir soluk olur, yol keserim, gulyabani (Karanlık ve ıssız yerlerde, insanın gördüğünü sandığı korkunç hayalet) olurum;

Bir soluk olur, gevşerim, usanır giderim.,

Bir soluk da olur, şu ikisinden de dışan çıkarım, o yüce damın yücesine

ağarım.

A kanun çalan, Leyla'la Mecnun' un hevesini söyle, onların aşk nağmesini çal.,

Zincirden boşandım çünkü, aklın temel direğini söktüm gitti.

                                     ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                     ***

      Neler öğrendik;

  1. Allah dostu Şems Hazretlerinin Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan ışığının çalışmaları ve hayat savaşını aydınlattığını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretlerinin durgun biri olmadığını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin gökte-yerde gezindiğini, değişik düşüncelere girdiğini, hareket ettiğini öğrendik.

                                 *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin aklın sınırlarını aştığını, her alanda hareket ettiğini öğrendik, anladık.
                                     *

RAVLİ 

Popüler Yayınlar