31 Mart 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1340 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
1340. Benim güzel, kutlu yüzümü görmediğinden boyu iki büklüm olan (Yorulmuş, hastalanmış, yaşlanmış) kişi, cennette iyileşir, boyu-bosu düzelirse aptaldır, ahmaktır.
 
Çöller-ovalar aşmışsın;
Şehirden şehre gezip dolaşmışsın;
Müride (Şeyhine bağlanarak ondan tasavvufun yollarını öğrenen, onun doğrultusunda ilerleyen kimse) benden başka sığınacak, dayanacak biri nerde?
 
Ölü, benim kokumla dirilir, ölümsüz devlete erer;
Aptal (Zekası pek gelişmemiş, zeka yoksunu, ahmak) benim bir sözümle gizli sözleri anlar, bilir.
 
A her güzelin yaşayışı dedim;
Bana lütfet te ansızın bir sevgili geldi diye senden laflar edineyim.
 
Dedi ki;
Ben gelirsem sen gidersin, gerçekten yok olursun, bitersin;
Birisiyle beraber bir yere sığayım, buna hiçbir vakit imkân yok.
 
Her zaman, dünya, dünya lütuflarım, keremlerim var benim;
Fakat çalış, dayan, tertemiz ol da o vakit lütfederim sana.
 
Su neden aynaya dönmüş?
Tertemiz de ondan;
O temizlik yüzünden o kızıl gül de kahkaharla gülüyor.
 
Bu birlik az olur ama kulluk (Sevgiyle bağlanıp, sevgiyi dostluğu devam etme) yoluyla olur mu da olur;
Ekmek, elbise vermeye gücü olana her yanda bir bölük atlı asker bulunur.
 
Sen ilerledikçe her yanda bir anlayışlı hekim vardır;
Hemde öyle görülmemiş, eşsiz bir İsa'dır ki göz verir adama, üstelik onunla beraber anlayış da verir.
 
Bunu, gama batmış herkes duysun da sevinsin diye söyledim;
Böyle bir örnek getirdim;
Yoksa Tanrı'yı kula benzetenlere kanmış bir müşebbih (Allah’ı insan biçiminde tasvir ve tasavvur eden biri) değilim ben.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin kutlu gerçekliğini görmeden cennette iyileşip düzelen kişinin ya aptal, ya da ahmak biri olacağını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri en iyi şeyh olduğunu, dayanılacak ve sığınılacak kişi olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin kokusunun ölüyü dirilttiğini, ölümsüzlüğe ulaştırdığını, aptalın bile sözleri anlar, bilir hale getirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini davet ettiğini, Şems Hazretlerinin gelirsem senin yok olman gerekir diye söylediğini, ben-sen diye ikiliğin olmayacağını söylediğini öğrendik.
5.    Büyüklerimiz bizim çalışmamızı, güçlüklere katlanmamızı, sabretmemizi, tahammül etmemizi, tertemiz olmamızı istediğini, bunları yaparsak bağışlarda bulunacaklarını öğrendik.
6.    Temiz yüzeyin ayna gibi yansıyanı olduğu gibi göstereceğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerine sevgiyle bağlanarak, sevgi ve dostluğu devam ettirerek birliğe ulaşılacağını, ekmek, elbise, asker gücü oluşacağını öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerinin yolunda ilerleyenlere anlayışlı hekimlerin yardım edeceğini, İsa peygamberden gören göz, üstelik  anlayış kavrayış gücü verileceğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yaptıklarını ve özelliklerini anlattığı zaman okuyup dinleyenlerin sanki Allah’ın insan şekline girmiş biçimde olduğu kanısına varmamamız gerektiğini;
 
Allah’ın verdiği yetki ve görevi uyguladıklarını;
 
Mevlana Hazretlerinin Allah’ı insan biçiminde tasvir ve tasavvur edenlerin mensup oldukları Kelamî mezhepten olmadığını öğrendik, anladık.
                  *
RAVLİ

Popüler Yayınlar