21 Mart 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1240 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)
 1240. Geceleyin (Duygularımın kaynağı kalbim) uyudu mu, kulağını tutar, çeker de çekerim;
Seher çağı duaya koyuldu mu, dua ederken döver de döverim.
 
Sanır ki onu yok etmek, öldürmek için dövüyorum;
Fakat kamçımın lezzetini nereden tadacak, anlayacak onun leşi?
 
İster Ay olsun, ister gök...
Dilerse akıl olsun, dilerse melek..
Gönlü perde oldu muydu hemencecik kafasını vururum onun, keserim boynunu.
 
Dedim ki:
Şişemi her taşa vurup duruyorsun;
Dedi ki:
Mademki aşktan söz açtı, ona bela kılıcını vururum ben.
 
Şu rebabın her damarında, her telinde yeni bir feryat var, yeni bir ses: 
Hem de nerede çalışıyorum, gönül duysun, anlasın diye.
 
Yanlışlıkla çaldığımı sanmayın diye onun her feryadının gönlünü bir başka tatla yoğurmuşum ben.
 
Padişahlar, ihsan (Bağış) yerine kızarlar da hançer saplarlar, gürz vururlar;
Bense onu cömertlikle çekerim, ihsanda bulunmak için döverim.
 
Öylesine gizli bağışlarda bulunurum ki göz bile göremez;
Havamıza düşen gönlü, onun heva ve hevesi gibi vurur-kırarım.
 
Kes şu iniltiyi,sus artık;
Doğru bir perde değil bu;
Bu nağme sizin yolunuz, sizin tapınızda sizin için çalmadayım ben.
 
Şeytan da değilim, peride;
Fakat o cana benziyen güzeli sevdim seveli nasıl oldu
da herkesten gizlendim.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin sabahın seher vaktinin çok kıymetli zaman olduğunu bildiğinden uyamadığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin duygularımızın kaynağı olan gönlünün işleyişine engel olan her şeyi yok ettiğini öğrendik.
3.    Aşkın sıkıntı getirdiğini, bu sıkıntıyı kabul eden yiğit gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin her sözünün gelişi güzel söz olmadığını, feryatlarla dolu olduğunu, gönlünü tatla birleştirerek istenilen nitelikleri ve yetenekleri geliştirecek duruma getirdiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri gizli bağışlarla aşka çektiğini, cömertlikle bağışlarda bulunduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri göze gözükmez bağışlarda bulunarak hedeflediği kişiyi kendisine çektiğini, çektiği kişiye kendi değerlerini, seçeneklerini sevdirdiğini benimsettiğini öğrendik.  
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin sözlerinin delil niteliğinde olduğunu, Şems Hazretlerini sevdikten sonra herkesten gizlenme yolunu seçtiğini öğrendik, anladık.
                    *
RAVLİ

Popüler Yayınlar