23 Mart 2021 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1260 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)
1260. Şu gönlüm, sevgilinin ahdetmesi (Bir şeyi yapmak için kendi kendine söz vermek) umidinden (Olmasını istemekten) başka bir şeyle açılmıyor;
O yüzden dostun ahid (Kendi kendine söz vererek bir işi üzerine alma) mektubunu gönlün başına koydum.
 
İlk (Anadan) doğuşum geçti-gitti;
Bu solukta aşktan doğmuşum;
Ben kendimden de fazlayım artık;
İkinci defa doğmuşum çünkü.
 
Aşk beni kafir şehirlerinden tutsak etti de bu illere getirdi;
Bu yüzden de aşıkların canları gibi tertemizim, aparıyım (Alıp götürenim), gübgüzelim (Çok güzelim).
 
Böylece yayayım ama bir padişaha ulaşmışım, güzelim saçlarını okşamışım;
Padişahın evini sabtetmişim (Anlamış, kavramış, bütünüyle öğrenmişiz).
 
A Şemseddin, Tebriz' den gene gel de gör beni;
Aşkından mat (Yenilmiş) oldum ama o aşk yüzünden de işim iş, canıma can katılmadı.
 
Her gece, her seher çağı (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı) dualar etim, seni istedim;
Ne şivelerle (Nazla, niyazla) istedim Tanrı'dan seni ben.
 
Diledim ki secdelerim yüzünden şu varlığıma eş-dost olasın;
Seni diledim-istedim ya, kalmadı şu varlığım, yok oldu-gitti.
 
Güneşinin ardında ışık isteyen bir gölgeydim;
Işık istedim di ya, gölge gibi tertemiz yedin, bitirdin beni.
 
Aşkından bir demir olmuştum, ayna nur istedi;
Arılık (Temizlik, günahsızlık) istediğimden dolayı da ateşlere yandım, yaralara kardım (Karıştım).
 
Senin yanma koştum ama ayak basacak bir yer bulamadım;
Senden yer istedim ya, beni yerden-mekandan arıttın, çektin yanına.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendi gönlüne Allah dostuna ulaşma ve onu sevgili olarak kabul edip bu şekilde hizmet etmek sözü verdiğini öğrendik.
2.    İlk doğuş olan anadan doğmadan sonra Mevlana Hazretlerinin aşkla ikinci doğuşa kavuştuğunu, kendini böylece aştığını öğrendik.
3.    Aşkın Mevlana Hazretlerini Tanrının varlığını, birliğini, yaptığını, söylediğini, tanık olduğunu saklayanların, gizleyenlerin ellerinden alıp zorla aşk yurduna getirdiğini, böylece canının tertemiz, can alıp götüren olduğunu,  çok güzelleştiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri araçsız Şems Hazretlerine ulaştığını, gönül evini anlamış, kavramış, bütün haliyle öğrenmiş olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri aşk yüzünden Şems Hazretlerine yenildiğin, canına can katılmadığını, aşk işinin güzel iş olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri sabahın seher vaktinde ŞemsHazretleri istemek için Allah’a dualar ettiğini, niyaz sonrası naz ettiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri secdeye kapanıp Allah’tan varlığına eş dost olacak güzel istediğini, Allah’ın Şems Hazretlerini gönderdiğini, bu dileğe kavuşunca varlığının yok olduğunu öğrendik.
8.    Allah’tan güneş ışığı isteyen Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ışığı gelince tertemiz olduğunu öğrendik.
9.    Mevlana Hazretleri temiz kişi istendiğinden kendini temizlemek için çok sıkıntılara girdiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;.
Şems Hazretlerinin etrafının çok kalabalık olduğunu, Mevlana Hazretlerini Şems hazretlerini yanına aldığını öğrendik, anladık.
                    *
RAVLİ

Popüler Yayınlar