22 Mart 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1250 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)
 1250.Kardım, eridim de yer emdi beni;
Baştan-başa gönül dumanı kesildim de (Duygularımın kaynağı kalp ile bir oldum da) göklere ağdım (Yükseldim, yukarı doğru çıktım)-gitti.
 
Ruhlardan değilim, canlardan çekinmedeyim;
Can, candan çekinmez, ben de cana
döndüm, bu çekinmek neden?
 
Kimsenin vehmine sığmıyana (Olmayacağı sanılan şeye) yöneldim, onun vehmine (Olmayacak sanılan şeyin peşine) düştüm de böylece sonunda onu buldum, ona kavuştum.
 
Gönlüm (Sevgim, isteğim, düşünüşüm, anışım, hatırlama gibi kalbimde olan duyguların kaynağı),kendinden geçti de dosta tanıklık etti;
Şu gönlüm elden çıktı da ne dediyse o oldu.
 
Benim bütün feryatlarım benden değil, ondan;
Dudağının şarabı yardım etti de gönülsüz, dilsiz bir hale geldim.
 
Madem ki aşıksın dedi, niçin gizlersin aşkını;
İşte bu söz yüzündendir ki aşıklar arasında tanındım, meşhur oldum ben.
 
Aşkının yüzünden can da elden gitti, cihan da...
Cihanı neleyeyim ben;
Zaten şu cihandan çıktım-gitti.
 
A her seher çağı, eliyle bana şarap sunan, nazı bırak da güzelim, doğru söyle, sundum de.
 
Kucağımdan gittin ama aklımdan çıkmadın ki;
Yol başına gel de gör;
Bak, nasıl yol başına serilmişim (Uzanıp yatmışım).
 
Kem  (Kötü bakan) göz değdi de güzellik perde altında gizlendi;
Yumdum o (Baştaki) gözü, bir başka göz (Gönül gözünü) açtım artık.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin gönül eri olmak için vücuduna değer vermeyerek gönlünü göklere yükseltip yukarı çıktığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri göklere yükseldiği zaman cana döndüğünü, bütün aynı ülküde olan canlarla birlik olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri herkesin olamaz dediğinin peşine düştüğünü, Allah dostu Şems Hazretlerini bulduğunu öğrendik.
4.    Şems Hazretlerin sözleri Tanrı şarabı gibi Mevlana Hazretlerini kendinden geçirip sarhoş ettiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri gönlünü yücelere çıkarttığı zaman gönlünden de geçtiğini bu zaman dosta tanıklık ederek dilsiz bir hale geldiğini öğrendik.
6.    Aşık olan kişinin aşkını söylemesi gerektiğini söyleyen Şems Hazretlerinin bu sözüyle aşkını söylemeye böylece gizli, aşık olmaktan çıkıp herkesin tanıdığı aşık olduğunu öğrendik.
7.    Aşık olan Mevlana Hazretlerinin canın bağından da, dünya bağından da çıkıp gittiğini öğrendik.
8.    Şems Hazretleri, Mevlana Hazretlerinin yanından gitse de aklından gitmediğini öğrendik.  
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri kıskanç gözün nazarı değmemesi için güzelliğin gizlenmesi gerektiğini öğütlediğini, baş gözünden başka gönül gözünü açmamız, kendisini örnek almamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                    *
RAVLİ

Popüler Yayınlar