1 Nisan 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1350 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
1350. Dilsiz anlatılan herşey zararsızdır, ziyansızdır;
A benim padişahlar padişahım, anlayanı faydalandırmak için sen söyle artık.
 
A kötü bir düşünceye kapılıp da sevgilisinin kanını döken;
İyice bir bak da gör;
O, sensin, sen kendinden kaçmadasın.
 
A benim şeker gibi güzelim,dün gece ne içtin?
Söyle de ömrüm oldukça bütün yıl, gece-gündüz onu içeyim ben de.
 
Sen yanlış söyler, beni aldatmaya kalkışırsan benzin gammazlar onu; Zaten yüzünün rengini gördüm-göreli aklım başımdan gitti, şaşırdım-kaldım.
 
Bir solukcağız dizginini kas (Gidişini yavaşlat), yanımdan tez gitme de şu gönlüm (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) aydınlansın, seni doyasıya seyredeyim.
 
Yüreğim pek hızlı atıyor;
Bir solukcağız dur, iki gözümden de kanlar damlamada;
Yanımdan tez gitme.
 
Senden uzak kaldım mı öyle bir hale geliyorum ki kara toprak bile kıskanıyor beni;
Fakat bir soluk, seni gördüm mü, gökkubbe bile hased (Kıskançlık) ediyor halime.
 
Güneşin yüzü, yerin gözünden uzaklaştı mı gece, ayrılıktan kara elbiselere bürünür-gider.
 
Güneş, sabahleyin baş çıkardı, göründü mü, beyaz elbise giyinir;
Ey yüzü can güneşim olan dost, yanımdan ayrılma.
 
A güzelim, zalimlik etme, zulümle kanımı dökme...
A güzelim, gönlünü daraltma, incimi (Şekli değişmeyen mücevher sözü) kırıp dökme.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Dil oynatılmadan da anlatmak istediğimizi anlatabileceğimizi, çıkar kaybına veya olumsuz, kötü sonuçlara uğramayacağımızı öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ayrılış  nedenini kaçış olarak tanımlayıp aslında kendinden kaçtığını düşündüğünü öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri, Şems Hazretleri ile yaşadıklarını anımsayarak özlemini gidermeye çalıştığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri can dostu Şems Hazretlerini çok özlediğini, göneşin hergün aydınlık bir şekilde göründüğü gibi kendisini göstermesini istediğini öğrendik, anladık.
                  *
RAVLİ 

Popüler Yayınlar